Waar kan ik terecht met klachten over voeding in een verpleeghuis?

Sinds een korte poos verblijft mijn moeder in een verpleeghuis, maar ze heeft klachten over de voeding die niet door haar verholpen worden. Weet iemand een bureau of instantie waar we terecht kunnen met onze klachten?

Ze heeft gevraagd om vegetarisch, en krijgt dagelijks vlees, en het eten is te gaar, alles smaakt en is kapot-gekookt. Ze wil niet 'verwend' overkomen en is niet mondig genoeg, dus eet ze het maar gewoon. Terwijl ze het vroeger zelf nooit zou eten!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eerst bij het verlpleeghuis zelf. Als je moeder dat niet wil of kan, dan kan jij als dochter best eens gaan praten met de leiding. Mensen met klachten over verpleeghuizen kunnen terecht bij een centraal meldpunt. De Inspectie voor de Gezondheidszorg. De Inspectie voor de Gezondheidszorg wil zo de kwaliteit in de zorginstellingen verbeteren. Patiënten krijgen nu vaak niet de zorg waar ze recht op hebben. In 80% van de verpleeghuizen bleek na onderzoek van de inspectie dat de zorg ondermaats is en niet voldoet aan de minimumeisen. Klachtencommissie De inspectie bepaalt na een melding of er een onderzoek nodig is of dat het gaat om een incident. In het laatste geval wordt doorverwezen naar de klachtencommissie van de instelling. http://www.igz.nl/

Naar de keuken bellen,waarschijnlijk staat ze verkeerd in het systeem,waardoor ze vlees krijgt.Het is mogelijk dat dit voor het te gare ook geldt.Sommige mensen krijgen extra gaar. Verder zou je een diëtiste kunnen bellen.Ik neem aan dat ze die hebben.Wanneer je een stap verder wil gaan,zou je kunnen kijken of er een patiëntenvertrouwenspersoon is.Die behandeld klachten discreet.

Ja, wij hadden dat bij mijn vader ook. Wij hebben toen het afdelingshoofd erover aangesproken, die zou iets regelen. Het is gewoon een kwestie van iets doorgeven aan de keuken. Vraag aan het afdelingshoofd of hij/zij door wil geven aan de keuken dat je moeder het volgende dieet moet hebben: geen vlees en niet gaar-gekookt eten. Geef het lekkerlijk op een briefje. Lukt dat niet in een paar dagen, vraag een gesprek met de verpleeghuisarts of het maatschappelijk werk. Lukt het dan nog niet, dan is er sprake van disfunctioneren van het huis, en dan is klachtencommissie aan te spreken.

Verpleeghuizen hebben ook vaak een bewonrs comissie, die zijn dan meer voor algemene klachten, maar misschien zijn er wel veel meer mensen die dat zeer gaar gekookte eten niet zo lekker vinden, dan is het een idee om dit via de bewoners commisie kenbaar te maken. Voor het vegetarische deel is via het afdelingshoofd of rechtstreeks de keuken een goede oplossing.

Er is nog nooit een kok gevonden die kookt naar alle monden. Wanneer je moeder vegetarisch is heeft zij recht op een vervangende maaltijd.Maar dat het eten te gaar is dat is iets waar de meningen over verdeeld kunnen zijn.In het algemeen willen ouderen mensen alleen eten wat echt gaar is ,dus beter te gaar dan te hard. Voor klachten kun je het beste naar de direktie gaan die dan de klachten kan bespreken met de keuken. Ik werk zelf in een verzorginshuis en heb 10 jaar daar in de keuken gewerkt en weet dat een goed gesprek veel kan bijdragen aan een goede verstandhouding . Wanneer je meteen naar een zgn klachtenburo gaat ,zou ik me afvragen waarom je niet eerst de direktie aansprakelijk hebben gesteld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100