Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden bepaalde vissoorten warm gegeten en andere koud?

Naar aanleiding van mij vraag over vis in blik vraag ik me af bovenstaande af. Heeft dit bijvoorbeeld te maken met dat sommige soorten niet rauw gegeten kunnen worden, en dus moeten worden gebakken? Kun je bepaalde soorten niet opwarmen puur omdat het lekker is? Sorry voor deze extra vragen maar ik ben echt een beginner op het gebied van vis eten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

In principe kan je alle vis zowel koud als warm eten.
Het hangt ervan af wat je lekker vindt.
Ook hier geld smaken verschillen, wat de een lekker vindt verafschuwt de ander.
Om de rest van je vraag te beantwoorden ook rauw kan je elke vis in principe eten maar dat is nog meer een kwestie van smaak en vooral van dit "leren" te eten.
Nu moet ik er wel aan toevoegen dat de ene vissoort zich misschien beter leent om koud te worden gegeten dan de andere daar de ene vissoort meer smaak heeft dan de andere. Vis met een tamelijk 'zwakke' smaak zou ik nu niet direct koud serveren/eten daar bij het afkoelen ook de smaak vlakker wordt en daarom zijn het meestal ronde vissoorten die koud gegeten worden daar deze vette vissoorten zijn en deze over het algemeen 'sterker' van smaak zijn dan platvissen. Denk hierbij aan een lekker stukje zalm en belle vue of een lekkere haring.
Niettemin kan ook platvis koud worden gegeten, ik heb al meerdere malen een tarbot en belle vue geserveerd op een koud buffet en dat was telkens een succes.
Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord, in ieder geval succes met de vis en smakelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden