Waarom worden bepaalde vissoorten warm gegeten en andere koud?

Naar aanleiding van mij vraag over vis in blik vraag ik me af bovenstaande af. Heeft dit bijvoorbeeld te maken met dat sommige soorten niet rauw gegeten kunnen worden, en dus moeten worden gebakken? Kun je bepaalde soorten niet opwarmen puur omdat het lekker is? Sorry voor deze extra vragen maar ik ben echt een beginner op het gebied van vis eten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

In principe kan je alle vis zowel koud als warm eten.
Het hangt ervan af wat je lekker vindt.
Ook hier geld smaken verschillen, wat de een lekker vindt verafschuwt de ander.
Om de rest van je vraag te beantwoorden ook rauw kan je elke vis in principe eten maar dat is nog meer een kwestie van smaak en vooral van dit "leren" te eten.
Nu moet ik er wel aan toevoegen dat de ene vissoort zich misschien beter leent om koud te worden gegeten dan de andere daar de ene vissoort meer smaak heeft dan de andere. Vis met een tamelijk 'zwakke' smaak zou ik nu niet direct koud serveren/eten daar bij het afkoelen ook de smaak vlakker wordt en daarom zijn het meestal ronde vissoorten die koud gegeten worden daar deze vette vissoorten zijn en deze over het algemeen 'sterker' van smaak zijn dan platvissen. Denk hierbij aan een lekker stukje zalm en belle vue of een lekkere haring.
Niettemin kan ook platvis koud worden gegeten, ik heb al meerdere malen een tarbot en belle vue geserveerd op een koud buffet en dat was telkens een succes.
Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord, in ieder geval succes met de vis en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je echt vis wilt leren eten, begin dan met echt verse vis, die je bij de viswinkel of op de markt koopt. Eet witvis beter niet rauw als hij niet gegarandeerd vers is. Een vis die besmet is geraakt door ziekteverwekkers, kan je niet herkennen, proeven of ruiken.....
een eventuele parasiet wordt door verhitting gedood en daarom wordt vis ook meestal bereid door hem te grillen, roosteren, bakken, pocheren, wokken of whatever, als hij maar verhit en gegaard wordt.

Sushi of sashimi wordt ook alleen gemaakt van gegarandeerd verse vis, die je herkent door de heldere bolle ogen, de vochtige, glanzende huid, de rode kieuwen (behalve bij makreel, die zijn bruin) en de frisse geur. Bij filet is dat allicht slechter te zien, maar als hij glanst, niet verkleurd is, fris, ziltig ruikt en bij zachtjes duwen geen vocht verliest, dus stevig is, is de vis ook vers. Eet verse vis dan ook zo snel mogelijk als je hem rauw wilt eten. Laat vis dan ook goed schoonmaken door de vishandelaar. De ingewanden moeten er namelijk ook uit als je geen filet koopt.

Tegenwoordig worden zalm en tonijn vaak ook rauw gegeten, maar ook gebakken hebben ze de structuur van biefstuk. Rondvissen en dikke filets hebben een vlokkige structuur. Vis is over het algemeen snel gaar en afhankelijk van de dikte kan je uitgaan van 3-10 min. in de pan en 15-20 min. in de oven. Gefrituurde stukjes witvis, die vaak als kibbeling verkocht worden, zijn net als lekkerbekjes goede vis om mee te beginnen.
Ze hebben een relatief neutrale smaak. Ga dan verder met tong, tarbot of schol die ook nog neutraal van smaak zijn.
De meeste vis die je gaat bakken, heeft wat citroensap nodig om het vlees te verstevigen en de smaak op te peppen. Bestrooi de vis dan ook met wat zout en druppel er citroensap over, voor je gaat bakken. Verdere kruiden voeg je toe tijdens de bereiding.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste AMC ik moet je toch even wijzen op het feit dat sushi en sashimi niet van verse vis worden bereid. Als je eens naar Japan gaat en de kans krijgt met een echte chef daar te praten zal je tot de vaststelling komen dat zij nooit "verse" vis gebruiken.
De manier die zij gebruiken om eventuele parasieten te doden is om de vis in te vriezen en dit gedurende ruime tijd. Dit kan voor sommige vissoorten oplopen tot een jaar in de vriezer en niet zomaar tot min 18 graden C maar in sommige gevallen zelfs tot min 45 graden.
Ik wil er effe aan toevoegen dat ik dit niet uit mijn duim zuig maar ik heb de kans gehad om ooit een stage te doen bij een Japanse sushichef en daar heb ik mijn ogen wagenwijd opengesperd en heb ik heel veel dingen bijgeleerd in verband met vis.
amc
8 jaar geleden
Dank je wel voor de toevoeging, dit wist ik dus niet,,,,weer wat geleerd. Ik kan het me ook goed voorstellen omdat parasiet eitjes wel vaker in de ingewanden van de vis tot uitbarsting kunnen komen. Gelukkig gedijen ze niet in de mens maar toch.....het idee alleen al. Laten we het erop houden dat dan alleen de verse vis voor consumptie wordt ingevroren, oudere vis nemen ze daar echt niet voor sushi/sashimi.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is inderdaad wel verse vis die ingevroren wordt, alhoewel echt heel kraakvers is hij ook niet. De vis mag niet meer stijf zijn alvorens hij geprepareerd wordt voor de viezer. Met niet meer stijf bedoel ik dus dat de lijkstijfheid eruit moet zijn. Vers gevangen vis is namelijk zo stijf als een plank en de vis moet weer "slap" geworden zijn alvorens deze dan gereinigd, gefileerd en versneden wordt om te worden ingevroren. Dit duurt bij vis merkelijk korter dan bij vlees en meestal is de vis na 24 tot 48 uur zover.
amc
8 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling.