Waarom is sinaasappelsap in tekenfilms/strips (bijna) altijd oranje?

Ik ben nu een lekker glaasje sinaasappelsap aan het drinken :) en ik vroeg me af waarom het in tekenfilms en strips niet gewoon geel word gemaakt. Mijn glaasje sinaasappelsap is toch echt geel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk feitje is trouwens dat veel groene sinaasappels oranje geverfd worden omdat de Westerse consument oranje aan sinaasappels koppelt.

Het beste antwoord

In strips en tekenfilms wordt alles heel expliciet en overdreven weergegeven, zodat er geen enkel misverstand kan ontstaan.

Zo is iemand als Obelix niet dik, maar heel erg dik, en zijn hondje is niet klein, maar verschrikkelijk klein. Als Obelix gewoon dik was geweest, was het ook wel duidelijk geweest, maar nu is het overduidelijk en nog komisch ook.

Natuurlijk is sinaasappelsap geel, maar ananassap, perziksap, en nog veel sapjes zijn ook geel. Om dus extra te benadrukken dat het hier om sinaasappelsap gaat, kiest men dus voor de kleur van de vrucht zelf. Want oranje sapjes zullen er niet zoveel zijn.

Het is dus helemaal fout wat je ziet, maar iedereen weet wel precies en heel direkt waar het om gaat. En dat is de bedoeling in strips en tekenfilms. Soms kun je met een klein onschuldig leugentje, iets veel beter weergeven, omdat iedereen dat leugentje (sinaasappelsap is oranje) gewoon accepteert, en sinaasappelen of het sap gewoon probleemloos associeert met de kleur oranje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje! :)
+1 en waarschijnlijk het beste antwoord!! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Het is ook een leuke vraag. Dit was mij nooit opgevallen, maar het klopt wel wat je stelt in je vraag.
Zo leren we allebei wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja :)

Andere antwoorden (3)

Omdat sinaasappelsap meestal gewoon oranje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier ook maar eens: http://www.google.nl/images?hl=nl&source=imghp&biw=1276&bih=811&q=sinaasappelsap&gbv=2&aq=f&aqi=g2&aql=&oq= ze zijn bijna allemaal geel
Omdat sinaasappels zelf fel oranje zijn, anders gaan mensen al gauw denken dat het citroensap is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat de kleur van een sinaasappelschil oranje is. De kleur van t sap kan verschillen geel/oranje.
Door oranje te nemen in een tekenfilm associeer je dit makkelijker met sinasappelsap.