Koolhydraten bestaan uit suikers...maar waar nog meer uit?

Als ik bijvoorbeeld op deze pagina kijk;
http://www.blijzondersuiker.nl/blog/tips-voor-suikervrij-leven/albert-heijn-speltbrood/
Dan staat er 48 gram koolhydraten, waarvan 0,7 gram suikers zijn.

Waar bestaat het overige dan uit? Want ik weet dat (snelle) koolhydraten slecht zijn door de suikers. Maar wat is de rest?

Ik eet zelf bijna enkel speltbrood, volkorenpasta's etc omdat die complexe koolhydraten bevatten, dit zijn ook suikers maar die worden geleidelijk opgenomen ipv snel, dus blijft je suikerspiegel stabieler.

Maar ik vraag me dus al tijden af waaruit koolhydraten dan nog meer bestaan als ze maar zo weinig suikers bevatten...dat kunnen dus ook geen complexe koolhydraten zijn want dat zijn ook suikers.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Officieel (scheikundig gezien) zijn ALLE koolhydraten suikers. Wij noemen echter in de volksmond alleen eenvoudige (snelle) koolhydraten -die ook zoet smaken- "suiker"; het geraffineerde spul dat je in je koffie doet. In de praktijk : de geraffineerde suikers waar we heel goed buiten kunnen / die we zelf niet aan ons voedsel toe zouden moeten voegen. (Het mag er wel een natuurlijk onderdeel van zijn, zoals bij fruit en veel soorten groente (vooral knolgewassen).

Zo bestaat bijvoorbeeld witbrood voor het overgrote deel uit bloem, dat dus officieel een suiker is maar we niet zo noemen. Omdat een klein deel eenvoudige suikers in granen/tarwe voorkomt, zal het brood ook nog wat eenvoudige suikers bevatten.
Dan bestaat het dus uit voornamelijk koolhydraten met een klein percentage "suiker".

Zo zullen we in de volksmond macaroni, aardappels, knolraap, bloemkool, pompoen of paprika etc. niet "suiker" noemen (hoewel ze dat dus chemisch gezien grotendeels wel zijn), maar alleen het gedeelte "pure" suikers er in (de zogenaamde monosachariden) .

Zo bevat bijvoorbeeld 100 gram pompoen 7 gram koolhydraten (het ding bestaat voornamelijk uit water, bijna 90 gram,vandaar het verschil in gewicht) en 2,4 gram "suikers". En die laatste 2,4 gram geeft de pompoen zijn zoete smaak. De overige koolhydraten (de "langzame suikers") geven we die naam niet, maar ze vormen net zo goed brandstof voor je lichaam.

Het aantal "suikers" in een bron van koolhydraten is vooral een indicatie van hoe zoet het smaakt. In veel zoete groenten (bataat, wortel, paprika etc) is dat ongeveer die 2,5 gram per 100 gram. In de meeste soorten fruit is meer dan 90 % van de koolhydraten "pure" suiker, zoals druiven, aardbeien, sinaasappels en bananen ; niet de eerste keus dus als je op je suikers wilt/moet letten.

Deze rare onderverdeling van wat in dieetland eigenlijk "goede" en "foute" koolhydraten / suikers zijn, geeft vooral duidelijk aan hoe onmogelijk het is om "suikervrij" te leven. De enige suiker echter die je echt moet vermijden als je "suikervrij" wilt, is die die je er zelf doorheen mietert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Jij hebt dus gelijk ; alle koolhydraten zijn suikers. Langzame koolhydraten koolhydraten noemen en snelle koolhydraten suikers zijn niks meer of minder dan dieetterminologie om het onderscheid tussen snelle en langzame ("ongezonde" en "gezonde" ) koolhydraten makkelijk inzichtelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vezels, de enkelvoudige koolhydraten zijn pure suikers. De complexe koolhydraten, daar zitten ook vezels in. Die tellen niet mee met de suikers, die worden appart genoteerd bij de voedingswaarde.

Toegevoegd na 12 uur:
Ter aanvulling op de reactie van vraagsteller: De complexe koolhydraten die ik noemde, dat zijn geen suikers. Vezels horen bij de complexe koolhydraten koolhydraten, al worden ze apart genoemd. Het overschot wat je hebt zijn de lange-keten koolhdraten, de koolhydraten die geen suikers, maar ook geen vezels zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien heb je iets aan de uitleg in bijvoorbeeld deze link:
http://www.smulweb.nl/blog/tips_en_tricks/3939/koolhydraten-en-suikers kort gezegd:
koolhydraat bestaande uit 1 of enkele bouwstenen (monosacchariden. disacchariden en korte oligo-sacchariden) worden ook wel 'suikers' genoemd: dat zijn dus die 'waarvan suikers'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is onjuist, de vezels worden apart genoemd en zitten niet bij de koolhydraten in (omdat het geen koolhydraten zijn). Er is 0.7 gram suiker en 47.3 gram andere sachariden (zoals zetmeel). Lees eens dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat is dus de fout die je maakt. Zetmeel is een polysaccharide. Dus GEEN suiker. Net zoals koolstofdioxide NIET hetzelfde is als koolstof plus zuurstof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik probeer je alleen maar te helpen, als je dan zo bijdehand gaat doen. Laat dan maar. Ik weet er wel dergelijk iets van af, maar jij bent blijkbaar te eigenwijs om dat te zien. Stel dan ook geen vragen.
Een koolhydraat bestaat uit één of meer suikermoleculen. De suikers die je noemt, bedoelt men de mono- of disachariden mee, oftewel koolhydraten met 1 of 2 suikermoleculen.

Zetmeel is een voorbeeld van een koolhydraat met meerdere suikermoleculen.

Zie ook bron, staat een duidelijke uitleg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Suikers (waarvan er duizenden verschillenden zijn) ZIJN koolhydraten. Maar koolhydraten zijn niet allemaal suikers.
Je classificatie is verkeerd om (je beweert dat elke broek een onderbroek is).
Zetmeel is wel een koolhydraat, maar geen suiker.
Glycogeen is wel een koolhydraat, maar geen suiker.
Er zijn dus veel meer koolhydraten dan suikers.
Het DNA bestaat iverigens voor ca. 25% uit suiker.
In de cellen fungeren suikers als adreslabels, waardoor de gevormde stoffen bij de juiste celonderdelen komen.
Het immuunsysteem herkent indringers aan hun suikerstaarten.
Suikers zijn dus noodzakelijk voor het leven.
Reddie
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Je eerste zin is correct. Zetmeel is een keten van suikers. Daarmee is zetmeel dus geen suiker meer. Net zoals een eiwit geen aminozuur is, ook al is een eiwit een keten van aminozuren.