Mijn uien verrotten altijd snel, ik bewaar ze in een glazen dichte pot. Verrotten ze omdat ze niet kunnen ademen?

Kortom mijn vraag is eigenlijk hoe moet ik mijn uien dan bewaren? In een luchtig iets? Met verrotten bedoel ik dat ze zacht worden, of rare vlekken krijgen en soms gaan ze ook groeien en komt er een plantje uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
12.2K

Het beste antwoord

Uien hebben een houdbaarheid van 3 tot 4 weken als het mooie hele uien zijn.
Bewaar uien op een koele, droge en open plek.
Dus niet in een dichte pot. Dan gaan ze rotten.

Uien kun je dus weken bewaren, als ze maar koel en donker staan. Maar niet in de koelkast! Gewoon een kelderkast of schuur is prima. Of een paar uien in een keukenkastje.
Dat er een plantje uitkomt heet uitlopen.
Donker en koel bewaren is dus belangrijk, ter voorkoming van dat uitlopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens heb ik zelf gekweekte uien wel een hele winter bewaard:
op een net in de schuur of gebonden in een streng.
Een graadje vorst is niet eens erg.
Maar ze moeten wel kunnen ademen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Er moet voldoende ventilatie zijn, dus een dichte pot lijkt me niet de goede manier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat groeien doen planten altijd. Bijna niemand beseft het, maar planten leven nog, ook al zijn ze geoogst.
Aardappelen lopen uit. Prei groeit uit. Sla bladeren groeien nog. En zoals je hebt gezien groeit er ook weer blas uit je ui. Dat kun je overigens gewoon eten. Smaakt gewoon als ui/lente ui/bieslook.
Bewaar planten dan ook niet in een afgesloten ruimte. In een koelkast heb je niet voor niets een een "groente la". Door de koelte word het groeiproces vertraagd, maar het kan wel blijven ademen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uien horen niet in de koelkast, ook niet in de groentela.
Reddie
10 jaar geleden
@momopoyolo , ik bewaar bijna niets in mijn koelkast. Maar om een beetje aan te sluiten bij de gangbare "besmettingsangst" heb ik de groentela beschreven.
Verder moet iedereen weten wat hij in de koelkast stopt. Eieren horen er ook niet thuis, etc. etc.
Overigens zeg je zelf dat je uien "droog en koel"moet bewaren. Dat past vrij goed bij de groentela.
En je bewaarperiode van "3 tot 4 weken" klopt ook niet. Van de ene oogst tot de andere oogst is het een periode van pak hem beet elf maanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie: dat is niet juist wat je zegt. Droog en koel is niet in de koelkast, maar op een koele plek [kastje/hal/kelder] in een schaal of eierstandaard/doos [droog]. De groentelade in de koelkast is voor groenten die dus niet buiten de koelkast bewaard kunnen worden. [Hetgeen weer een gevolg is van ons huidige inkopen doen voor een week of zelfs langer. Doe je dagelijks je inkopen is het helemaal niet nodig.] Citaat Reddie:
>>>"ik bewaar bijna niets in mijn koelkast. Maar om een beetje aan te sluiten bij de gangbare "besmettingsangst" heb ik de groentela beschreven."
Met deze reactie geef je dus al toe het er niet mee eens te zijn [een beetje aan te sluiten bij...etc]. Je reactie op de "bewaarperiode van 3 tot 4 weken" is ook niet juist. Natuurlijk gaat het niet om de oogst van seizoen nu naar volgend jaar, maar om de aankoop van een volgende hoeveelheid uien, een kilo of 2,5 of 5 net wat een gezin aanschaft/nodig denkt te hebben.
ik bewaar mijn uien altijd in een houten bakje waar mandarijnen in hebben gezeten en heb niet zoveel last van rotte uien ,meestal als de uien op het laats zijn wil het wel voorkomen ,ook wel af en toe uitlopers maar die gebruik ik normaal bij een salade ,het lijkt dan een beetje op een bosuitje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bewaar uien altijd in een donkere, maar droge omgeving, in een mandje. Bij mij staan ze in een keukenkast, maar als je een droge kelder hebt, of andere ruimte dan werkt dit ook. Resultaat is dat een ui (soms) uitdroogt, maar echt rotten is bij mij nog nooit gebeurd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Groente en fruit doet nog van alles na oogsten, dit heet respiratie. De cellen blijven energie verbruiken. Verbranden van energie doen ze bij voorkeur met zuurstof. Hierbij word vocht gevormd. Als je ze dus van het zuurstof afsluit en vocht bij de uien houdt, krijg je een natte zuurstofloze omgeving. Net als onderin een sloot. Oftewel, dat gaat stinken. Zwarte plekken zijn vaak schimmelgroei die kan komen vanwege vochtophopingen.