Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom 'stijgt' scherpe mosterd naar je neus?

Normaal eet ik gewoon milde mosterd, maar ik heb nu eens voor een keer scherpe mosterd gehaald, en ja hoor het is inderdaad heel scherp. Het word heel even heet maar gaat heel snel weer weg in tegenstelling tot pepers. En wat me toen opviel is dat het voelde alsof de mosterd naar je neus stijgt. Hoe kan dat? (Misschien niet zo belangrijk maar als iemand het weet wil ik ook weten waarom mosterd niet zo kort heet is in tegenstelling tot pepers.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Mosterd prikkelt met name de luchtwegslijmvliezen. Net als menthol en mierikswortel. Daarom voel je het in je neus en minder in je mond.

Peper prikkelt met name je smaakpapillen en mondslijm, het prikt dan op je tong en rond je lippen. Soms is peper zo heet dat er 'gassen' vrijkomen tijdens het snijden en weldegelijk je neus en ogen prikkelt. Je krijgt dan een loopneus en tranende ogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding