Kun je alpro coconutmilk na houdbaarheidsdatum nog drinken zonder gezondheidsrisico?

Hoi,

Ik heb nog 8 pakken houdbare alpro coconutmelk staan die THT datum hebben van eind nov vorig jaar
Dus 3 mnd over de THT datum zijn.
Zijn die nog te drinken? Ik zie als ingrediënten: water, kokosnootmelk 5,3% ( kokosnootcreme,water) rijst 3,3% etc Of moet t maar door de schoorsteen. Ik heb ze gewoon over t hoofd gezien

Alvast bedankt

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.1K
Griffin
3 jaar geleden
Alpro zelf adviseert 'door de schoorsteen'
https://www.alpro.com/nl/faq/
Castle
3 jaar geleden
Bij een T.H.T. -datum kun je zelf ruiken en proeven of het product nog goed is. Vaak gaat alleen de kwaliteit achteruit. Dit is normaliter de stelregel. Persoonlijk vind ik 3 maanden teveel en zou ik het risico niet willen lopen dat ik ziek wordt t.o.v. een paar euro.
Utrecht
3 jaar geleden
Ziek zal je er niet van worden: deze producten worden gesteriliseerd en steriel afgevuld. Ook na de THT zal het dus niet door micro-organismen (bacteriën, gisten, schimmels) bederven.
Wel zal de smaak, stabiliteit en de voedingswaarde achteruit gaan. Dus het gehalte aan vitamines kan wat lager zijn dan aangegeven op het label en er kan wat oproming en uitzakking te zien zijn. Goed schudden kan helpen.
Grootste issue zal zijn dat de smaak minder wordt: of dat acceptabel is, is persoonlijk.
Samengevat: het product is niet meer op zijn best (zoals Apro heeft bedoeld), maar je zal er niet ziek van worden als je besluit het toch te proberen.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
als we zo bezig zijn over producten die over de houdsbaarheiddatum heen zijn en iedereen vind dat die toch nog gewoon te eten/drinken zijn ; wat is dan WEL de uiterste houdbaarheidsdatum voor dergelijk producten ? en maakt het dan wat uit of het er nog gewoon of eetbaar uitziet ook al is het bv een jaar over de datum ? dit is niet echt aan te raden lijkt me

Antwoorden (2)

Nee, we adviseren om producten met een verlopen houdbaarheidsdatum niet te gebruiken. Na de houdbaarheidsdatum kunnen we niet dezelfde hoge kwaliteitsstandaard van onze producten meer garanderen.
3 jaar geleden
Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten.

Kijk, ruik en proef of de kokosmelk nog lekker is.
Als dat niet het geval is, zou ik de melk niet in de schoorsteen gooien. Een afvalbak lijkt me geschikter.
3 jaar geleden
SingingCoyote13
3 jaar geleden
sorry hoor maar we leven toch niet in een ontwikkelingsland. dit is gewoon voedsel wat overtijd is. er staat op de verpakking een houdbaarheidsdatum. ja dat is dan nu een tht datum maar de fabrikant geeft al aan op de verpakking wat die ongeveer is. ik zou zeggen gewoon weggooien.
Pieterke
3 jaar geleden
In de schoorsteen gooien?
SimonV
3 jaar geleden
Ja, dat wil VS. Gootsteen lijkt mee een beter plan.