Hoe kan ik genoeg binnen krijgen zonder warm eten, en ik voornamelijk veganistisch eet?

Ik ben vegetarisch, daarnaast kan ik niet tegen ei, drink geen melk en lust ik ook geen kaas. ik ben niet gek op warm eten dus eet ik meestal ook 'savonds brood. als ik warm eet dan eet ik daar wel vegetarisch vlees bij, maar zoals ik al zei ben ik niet gek op warm eten en dat eet ik ook bijna niet. sojamelk drink ik wel af en toe, maar zijn er producten die vlees, vis en zuivel kunnen vervangen in een niet warme maaltijd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zuivel kan vervangen worden door "sojazuivel" zoals sojamelk en sojayoghurt. Sojazuivel bevat net zoveel proteïne als echte zuivel, en sommige merken (bijvoorbeeld Alpro) verrijken hun sojazuivel ook met calcium en B12, waardoor het een prima vervanger is. Er zijn ook andere melkvervangers te koop, zoals rijstmelk, havermelk, amandelmelk, quinoamelk, sesammelk, etc. Deze bevatten vaak echter redelijk weinig proteïne, en zijn vooral een vervanger op gebied van smaak/gevoel, niet zozeer op gebied van voedingsstoffen. Vlees en vis kunnen vervangen worden door peulvruchten, tofuproducten, kant-en-klare vleesvervangers en in kleine mate door noten en zaden. Dit soort dingen kan je ook op brood eten natuurlijk. Kant-en-klare vleesvervangers en tofuproducten spreken voor zich (en dat deed je ook al), maar ook peulvruchten kunnen prima op brood. Je kan bijvoorbeeld zelf burgers maken van peulvruchten, of een linzensausje dat je op brood doet (al weet ik niet of dat koud ook lekker is). Ook is er kant-en-klaar beleg op basis van peulvruchten, zoals hummus (kikkererwtenpuree), gewoon te koop in supermarkten. Noten en zaden zou je los als snack kunnen eten, amandel en lijnzaad kan je in stukjes hakken of pureren en door bijvoorbeeld sojayoghurt doen, zaden kan je ook over je broodbeleg strooien. Gebroken lijnzaad, lijnzaadolie en walnoot zijn goede bronnen van omega3, wat nodig is omdat je geen vis eet. Verder is het natuurlijk heel erg belangrijk dat je wel ook gewoon genoeg groente en fruit eet, en dat je brood volkoren is (als je dat niet lekker vindt, moet je eens variëren tussen verschillende soorten, Allinson is bijvoorbeeld heel zwaar, maar bijvoorbeeld AH's boerenvolkoren is veel lichter en zachter). Omdat je bijna veganistisch eet, zou ik als ik jou was de aanbevelingen voor veganisten volgen. Daar hoort oa. bij dat je B12-supplementen moet nemen, of producten moet gebruiken die verrijkt zijn met B12 (zoals sommige sojazuivel en sommige vleesvervangers). Als je niet voldoende B12 binnenkrijgt, verkloot je je gezondheid in korte tijd, en soms is de schade daarvan niet meer om te keren. Zorg dat je 1x per dag minstens 10mcg B12 binnenkrijgt (25-100 is beter), of 3x per dag minstens 1mcg per keer. Daarnaast is het handig om een veganistische voedingspiramide te volgen, zoals deze: http://nutrispeak.com/becomingveganvfg.htm Daarin staat hoeveel porties van welke soort voedsel je nodig hebt, en hoeveel 1 portie is. Je kan dus zelf ... (zie reactie)

Volkoren granen, groenten en fruit zijn ideaal bronnen van koolhydraten en eiwitten; dus een dieet dat gebaseerd is op deze productgroepen bevat alle essentiële aminozuren en energieke substraten die nodig zijn. Eet dus havermout of brinta met sojamelk. Kijk voor lekkere recepten en voldoende afwisseling en tips op de site van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme. http://www.veganisme.org/voeding/recepten/ Toegevoegd na 2 minuten: Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Pasta met spinazie en champignons en noten kan heel lekker zijn. Rijst met peulvruchten is ook goed. Toegevoegd na 3 minuten: Niet warme maaltijd: Salade met granen, pitjes, nootjes, tomaat, appel of ander fruit.

Door ervoor te zorgen dat je voldoende groente, fruit, (gekiemde) zaden, noten en zeewier eet. Met alleen brood kom je echt tekort. Hopelijk eet je dan wel grof volkoren...

Voor de goede orde zul je toch enkele keren per week iets moeten koken. Houd je een beetje aan het onderstaande, en creeer nog andere maaltijden. Laat ook je bloed af en toe controleren en met jou huidige stijl van eten is een all vitaminetablet per dag geen overbodige luxe. Oerbrood met margarine, belegd met komkommer en tomaat, jam, tartex, pure hagelslag, aardbeien, banaan , appel of vega pindakaas. Warme maaltijd: Rijst of bami met roergebakken groente, 2 teentjes knoflook, ananas stukjes, geroosterde amandelen zonder vlies, kruiden en gebakken tofu. Gekookte aardappelen met wortelen en broccolie. Het geheel koken en stampen met een deel van het kookvocht. Eet veel groenten en twee keer per week groene groenten Maak tofu in blokjes en bak dit in olijf- of zonnebloemolie met knoflook, gebakken uien en vegan.chilisaus . Drank: sojashake. Neem een blender en doe hier sojamelk, een banaan, 2 kiwis en een appel in. en blender dit een halve minuut. Je krijgt een overhéérlijke sojamilkshake !

Dat klinkt alsof er een raw vegan in je schuilt en je je "oergevoelens"volgt :) Je zou je kunnen verdiepen in raw food. Ik ben er zelf ook veel mee bezig en ik geef ook raw food workshops (happyherbi.com) maar er zijn mensen in Nederland die er nog veel meer verstand van hebben dan ik zoals Sabine Spaargaren van Some like it raw zie www.some-like-it-raw.com En Isolde van www.dewowinrauw.nl. Wat ik zelf ook heel interessant vind zijn de video's van Freelee op Youtube, maar dat gaat nog een stapje verder: fruitarisch http://www.youtube.com/watch?v=39mroioMAq8 Je zou ook eens het boek 80/10/10 diet kunnen lezen of Thrive van Brendan Brazier (Iron man atleet). Als je al deze bronnen bekijkt zul je een hoop inspiratie op doen voor het "vervangen" van vlees, vis en zuivel. En ik zet "vervangen"tussen haakjes omdat die producten absoluut niet vervangen hoeven te worden. Het eten van dierlijke producten is eerder een foute vervanging van plantaardige producten. Alles wat je nodig hebt zit in plantaardige bronnen. Het eten van dierlijke producten is niets anders dan het filteren van voedingsstoffen door het lichaam van een dood dier wat die voedingsstoffen uit plantaardige bronnen heeft gehaald.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100