Boter moet idealiter een temperatuur van 18 graden hebben om goed te kunnen verwerken. Vanuit een koelkast van 7 graden of nog minder, in een niet al te warme keuken. duurt dat al snel een uur, een warme zomerdag wat korter, een koude winterdag lukt het nooit als de temperatuur in de keuken onder de 18 graden is ;-)

Helaas vergeten we allemaal in de praktijk vaak de boter tijdig uit de koelkast te halen - en is het zeker in de zomer niet handig om de boter altijd buiten de koelkast te hebben - dus zijn er gelukkig allerlei trucjes om de boter sneller zacht / bruikbaar / smeerbaar te maken ;-) . (Zie bron)

Mijn persoonlijke favoriet is de hoeveelheid die ik nodig heb een paar seconden in de magnetron op ontdooistand. Wel bij blijven en in de gaten houden !!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Theoretisch gezien is de grootte van het blok boter van belang (of eigenlijk het gewicht). Maar aangezien niemand een kuub boter in zijn koelkast zal bewaren zal een uur geen gekke schatting zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snijd het altijd in blokjes, is het zo van die 7 graden af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik moet meneer tomaat gelijk geven, het hangt helemaal van de grote van het blok boter af.
Een klein pakje van 250 gram zal veel sneller zacht zijn dan een klomp van 1 kg. Tenzij je doet wat WinnyS zegt en het blok in kleine blokjes snijdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, ik ben uitgegaan van een gewoon standaard pakje boter. In de link staan allerlei tips om de boter sneller zacht te krijgen, waarvan in blokjes en in plakjes snijden natuurlijk de meest voordehandliggende zijn.
Ivana
8 jaar geleden
Wanneer hebben jullie dan zachte boter nodig? Voor op brood is een kuipje uit de koelkast toch smeerbaar? En om te bakken/braden laat je het in de pan smelten! Waarvoor dan wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, als ik boter zeg bedoel ik boter, en ik ben voor de vraag ook uitgegaan van boter. En dat is helaas niet smeerbaar vanuit de koelkast ;-) Halvarine wel (en smeerbare ca 80 % vet-margarine in een kuip héb je niet eens in Nederland), maar dat heeft natuurlijk helemaal niets met boter te maken, en daar kun je zeker niet mee bakken c.q. geen beslag mee maken of deeg mee kneden. Daarvoor moet de boter (de echte dus) zacht / kneedbaar danwel smeerbaar zijn. (Met harde margarine kun je wel bakken, maar dat heeft dezelfde tijd nodig om op kamertemperatuur te komen). Voor appeltaart kun je nog wel harde boter -in stukjes- gebruiken, maar in cake ofzo wil dat echt niet. Die krijg je in geen eeuwen schuimig geklopt.
Ivana
8 jaar geleden
Dank je Marleen. Ik heb niet aan deeg/bakken gedacht. Ooit vroeger wel eens gedaan, maar bleef hier altijd staan. Wij snoepen niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben er zelf ook niet dol op, maar mijn dochters zijn nogal...bakkerig ;-)