Kun je de blaadjes van een stevia-plantje in de keuken gebruiken?

De zoetkracht schijnt erg sterk te zijn.
Ik zou het daarom met mate maar onverdund willen gebruiken.
Indien mogelijk natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

dit lijkt mogelijk te zijn:hou er wel rekening mee dat eetbare gedeelte van het blad zo wat 10 maal zoeter is dan suiker.
fremar
8 jaar geleden
Heb je een steviaplantje in de keuken staan, dan kan je er heel goed een thee van trekken. Neem altijd vers blad en kneus en scheur het eerst, voor je ze in het water legt.

Doe vers water in een steelpan en breng het aan de kook. Als het begint te borrelen, zet je het vuur laag en als het water dan suddert, leg je er de steviabladeren in (ong. 1 theel. op een beker water). Het is lekker om er het blad van andere kruiden zoals tijm of munt aan toe te voegen, omdat het anders alleen flauwig zoet wordt. Een stuk citroenschil doet ook al wonderen. Ook lekker is het om er stukken verse gember bij te doen. Enfin, experimenteer ermee en je komt steeds meer op verrassingen te staan.

Doe het deksel op de pan en laat alles een kleine 10 min. trekken op een klein pitje. laat niet te lang sudderen, anders wordt het bitter. Voor je het gaat drinken, wel even zeven. De muntthee met stevia (3 theel. versnipperd muntblad, 1 theel. versn. steviablad, 2 beker water en een citroenschil) maken ook een lekkere ijsthee door er ijsbokjes bij te doen in de beker/glas.
amc
8 jaar geleden
Ja, drogen eventueel fijn maken en als zoetstof gebruiken.
http://www.ecomama.nl/voeding/zelf-stevia-poeder-maken/