Is de kleur van het eigeel bepalend voor de voedingswaarden van een ei?

De kleur van het eigeel wordt volgens mij bepaald door het voedsel wat de kip eet.

Als de kip eentonig voedsel krijgt,
heeft het ei dan ook een andere voedingswaarde als bij scharrelkippen die van alles te eten krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

In ei zitten waardevolle voedingsstoffen, die nodig zijn voor de opbouw van het lichaam. Een ei bevat ongeveer dertien procent eiwit, elf procent vet, veel mineralen (vooral ijzer) en veel vitamines A, B en D. De rest is water.

Eiwit vormt samen met water het belangrijkste bestanddeel van het wit van het ei. De andere stoffen zitten in de dooier (het eigeel). De kleur van de dooier varieert van geel tot oranje, afhankelijk van de voeding die de dieren hebben gehad. De kleur van de dooier wordt donkerder naarmate er meer caroteen in het voer van de kip zit. Caroteen zit onder andere in wortel.

De eidooier bevat overwegend onverzadigde vetzuren. In het eigeel zit ook cholesterol.
De voedingswaarde van het ei kan enigszins worden gestuurd door de samenstelling van het voer te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, het gaat echt om de kleurstof (caroteen) in de voeding die de kleur van de dooier bepaalt. Voeding wordt omgezet in bepaalde eiwitten die het uiteindelijke ei vormen, en sterke kleurstoffen blijven wat 'hangen'.
Zie het maar als moedermelk, die in samenstelling niet signifikant verschilt afhankelijk van wat de moeder eet, en zelfs niet of de moeder goed doorvoed of mager is, maar wel eventueel wat geurstoffen enzo kan aannemen.

Een ei , ook de dooier, blijft dus 100 % ei, de voedingswaarde verandert niet en je krijgt er ook geen andere vitamines in ofzo. Sterker nog, een ei blijft een ei, het maakt niet eens uit wan welke ras kip, of zelfs of het een eende-ei is. De smaak kan wel iets verschillen.

De dooier van een ei is uiteindelijk eigenlijk slechts één enkele cel, geloof het of niet. Een van de grootste cellen die we kennen. dat wel (vooral het struisvogelei), maar het is maar één cel, die kun je dus niet op duizenden verschillende manieren samenstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet helemaal. Als een moeder te weinig van een vitamine binnenkrijgt, zit er ook te weinig in de moedermelk, waardoor het kind ook een tekort kan krijgen, bijvoorbeeld bij vitamine B12.
Uit allebei kan een gezond kuikentje komen, mits bevrucht, dus de voedingswaarde zal elkaar niet veel ontlopen. Wel de smaak. Ik vind bv eieren van maiskippen beduidend lekkerder. Bij ons kun je soms nog kopen bij een boer, dat proef je wel.
Maar ja, meestal, eigenlijk altijd, ga ik gewoon naar de supermarkt en dan weet je het nooit zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind jullie antwoorden een beetje vreemd want het is wel heel logisch dat voedingswaarden van eieren anders kunnen zijn, want elke kip krijgt ander voedsel. Afhankelijk van het voedsel kan het eigeel een andere kleur hebben..
"Dus ja als de ene kip dit heeft gehad en de andere kip dat, dan verschilt de kleur en ook de voedingsstoffen''
En het staat me bij dat moedermelk wel degelijk kan verschillen.. sommige vrouwen kunnen geen borstvoeding geven omdat ze niet voedingswaarden genoeg hebben,sommige eten dingen die slecht zijn voor de voedingswaarden enz.

Maar goed,op wikipedia staat het ook wel ergens als je op kip zoekt.