Kun je eikels eten, en zo ja, hoe dien je die dan eventueel te bereiden?

Ik vraag het me af, aangezien andere zaden en noten wel gegeten worden, maar ik me bij eikels eigenlijk weinig kan voorstellen v.w.b. het consumeren ervan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
41.1K

Antwoorden (4)

Het kan wel, alleen bevatten eikels een stof die bij veel gebruik giftig is (vraag me niet welke) maar er zijn enkele recepten te vinden:

Eikeltjeskoffie (stukje naar beneden scrollen):
http://www.gezondegids.be/receptenbosdag.html

Eikelpap:
http://www.smulweb.nl/recepten/146742/Eikelpap

Ook las ik dit ergens:
Snij bovenaan een kruisje in de kastanjes, kook ze, pel ze en stamp ze fijn tot een puree. Afkruiden met peper en zout en wat nootmuskaat. Ideaal bij wildgerechten

P.S. zelf nog nooit iets gegeten met eikeltjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heeft "Snij bovenaan een kruisje in de kastanjes, kook ze, pel ze en stamp ze fijn tot een puree. Afkruiden met peper en zout en wat nootmuskaat. Ideaal bij wildgerechten" precies te maken met eikels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje eikelig huh?
Je kan ze zeker eten. Voor ons huis stond een heel dikke eikenboom en wij, als kinderen, aten ieder jaar van die eikels. Ik vond ze echter niet zo erg lekker en ging liever 100 m verderop beukennootjes zoeken.
12 jaar geleden
Eikels zijn eetbaar, maar je spijsverteringsstelsel zal er door het hoge gehalte aan looizuur heel veel moeite mee hebben. In tijden van hongersnood werden ze in Europa wel gegeten; er werd zelfs brood mee gebakken. De overdaad aan tannine werd verwijderd door weken en spoelen met water, of door reduceren met behulp van houtas. Het ging dan om de eikels van de Quercus robar, die truffeleikels werden genoemd.
Eikels die in twee jaar rijpen bevatten teveel tannine. Geschikte consumptiesoorten zijn die van de:
- Amaril Eik, Q. emoryi
- Californische Witte Eik, Q. lobata
- Chinquapin Eik, Q. prinoides
- Kastanje Eik, Q. prinus
- Post Eik, Q. stellata
- Steeneik, Q. ilex
- Witte Eik, Q. macrocarpa
- Witte Moeraseik bicolor, of Q. michauxii
Van eikels kan je, net als van kastanjes, puree maken. Je kunt ze ook roosteren.
Amadea
12 jaar geleden
Je hebt er waarschijnlijk nog niet bij stilgestaan maar met eikels kan je meer doen dan je denkt.
Je kan er lekkere broodjes mee maken en hier volgt hoe dat gaat.
Allereerst verzamel je een kleine hoeveelheid eikels en je kookt ze in water tot ze gaar zijn. Rauwe eikels bevatten tannine wat giftig is maar als je ze kookt zijn ze bruikbaar. Als de eikels gaar zijn ( de meeste splijten open bij het koken ) pel je ze en stamp je ze tot bloem, en laat de bloem drogen.
Als de bloem droog is meng je ze met gewone bloem, half om half en voeg een snuifje zout en wat water toe. Je kan nu schijfjes maken de grootte van een hamburger en ze bakken in een pan met boter.
De smaak is heel lekker en het smaakt naar puur natuur.

Smakelijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Klinkt interessant, ik weet niet of ik het echt ga proberen, maar wie weet.