Bij de supermarkt verkochten ze diverse soorten kruidenplantjes. Ik kocht er Rucola en Peterselie. Hoe moet ik ze verzorgen en oogsten?

Hoe moet ik die plantjes verzorgen om er zo lang mogelijk plezier van te hebben? Hoe oud kunnen ze worden?
Hoe moet ik ze oogsten?

En hoe verwerk ik de oogst in mijn eten?
Klein snijden?
Drogen?
Steeltjes wel of niet mee eten?

Wie kan me hier iets meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik nam toen ik nog geen tuin had, een langwerpige bak zoals een oud cakeblik en zette die bakjes daarin op een laagje potgrond. Daardoor houd je het water onder controle. Wat je bovenop de aarde giet, loopt weer in de aarde onder de bakjes. Dit houdt de wortels vochtig maar niet te nat. Ik heb nu in de achtertuin een bak aan de muur waarin ik hetzelfde principe aanhoud, alleen nu in de zon en frisse buitenlucht. Beide bakken doen het op deze manier erg goed. Mijn tijm, rozemarijn en bieslook heb ik zo al zeker drie jaar! Elk jaar bloeien ze en ze blijven lekker smaken! Het is nog eens een leuke plantenbak ook.
Alleen het potje peterselie vernieuw ik steeds en de basilicum. Je neemt steeds een paar takjes en knipt met de schaar eraf wat je nodig hebt. Van de peterselie pluk je de blaadjes en die hak je, nadat je ze even gewassen en goed droog gedept hebt. Peterselie kan je zo gebruiken in de sla, door de worteltjes ( niet meekoken),
door een witte saus bij de bloemkool, door kerriesaus,enz. je kunt het eigenlijk bij alles gebruiken het is alleen niet goed om het mee te koken want dan houd je geen smaak over. De wortelsteeltje kan je wel weer goed laten meetrekken in een bouillon. Rucola is lekker pittig als salade of gehakt en rauw door de puree, met spekjes en gedroogde tomaatstukjes. Je kunt ze ook invriezen. Ik gooi zo`n bos gewoon in de keukenmachine, hak ze fijn en doe ze zo droog mogelijk in een tupperware bakje, laat zoveel mogelijk lucht eruit, door het plastic dekseltje een hoekje omhoog te tillen, erop te drukken en dan weer dicht. Elke keer als ik wat nodig heb, kan je het er zo uitstrooien. De rest kan weer in de vriezer. Werkt perfect.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

af en toe een beetje water geven.
steeltjes kun je mee-eten.
heel lang plezier ervan hebben, daar zijn ze niet echt voor gemaakt, het zijn consumptieplantjes.
eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt +.
Na de nachtvorstperiode kun je ze in de volle grond poten.
Rucola groeit net als sla in een soort kropje bijelkaar, dus regelmatig afknippen en het komt weer op. Niet laten uitdrogen.

Peterselie is heel sterk het blijft to begin van de winter goed. Ook regelmatig de volwassen steeltjes afknippen. Voldoende water geven.

Beide hebben een zonnige plek nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Rucola kun je door de sla doen, door de pasta en is erg lekker bij vis. Je kunt het met steeltjes eten.

Peterselie kan bijna overal bij. Vooral salades, over de groenten pasta met kaas enz. Van peterselie gebruik je doorgaans niet de steeltjes, tenzij het gedroogd is, kun je er thee van zetten.

Peterselie is een prettig kruid om in te vriezen. Als je veel oogst, kun je het wassen en fijnhakken en in een boterhamzakje in de vriezer bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zit er een verzorgingkaartje bij waar je kunt zien hoe je water geeft of wel of geen zon...zit dit er niet bij dan kun je het eens opzoeken via een site van een tuincentrum.

het verwerken is hakken...en hoppa door de maaltijd , goed mengen en even lekker door laten trekken.
als je veel te veel hebt dan kun je het vriesdrogen in de diepvries.
handig voor als je onverwachts kruiden nodig hebt.
hak de kruiden fijne en doe ze in kleine porties in de diepvries en heb je het nodig ...ontdooien en klaar voor gebruik.
bij bepaalde kruiden kun je wel de takjes verwerken maar met de meeste kruiden is het zonder takjes lekkerder in de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een tuin hebt, kun je ze nu in de grond zetten... dan kun je er de hele zomer van eten...

de rucolablaadjes doe je in de sla en van de peterselie gebruik je het blad om fijn te knippen over sla, over worteltjes, opeen kaastosti... noem maar op...

als je niet alles snel gebruikt, zou je ze kleingeknipt in wat olijfolie kunnen bewaren om dan in je salade-dressing te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin met de plantjes in een ruime pot over te zetten in goede potgrond, geef alleen water als de grond droog wordt.
Zet de potten op een schotel zolang de planten niet in de tuin staan en geef optijd mest, organische mest van ecostijl, heb ik goede resultaten mee.
Wil je ze in je tuin planten, wacht dan tot zondag, dan is voorlopig het koude weer over, spit de grond op de plantplaats ruim los en voeg organische mest toe.
Zoek wel een plaats in de zon.
Zodra de kruiden gaan groeien, knip je af wat je nodig hebt, in het begin zal dat nog niet zo veel zijn, van de zomer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de planten buiten zetten in een grotere pot of in de aarde.
Van de rucola heb je alleen dit jaar plezier, maar als je de peterselie goed verzorgt, komt deze volgend voorjaar weer opnieuw op.

Je oogst de blaadjes van de planten. De peterselie knip of hak je fijn en verwerk je door het gerecht. Bij jonge peterselie kun je ook gerust de steeltjes fijnhakken en opeten.

Bij de rucola houd je de bladeren heel of scheurt ze grof. Dit is een slasoort met een nootachtige smaak.
Bij rucola is het belangrijk dat je de jonge blaadjes oogst. Zolang je het hart van de plant niet beschadigt, kan je verschillende keren oogsten. Oude blaadjes zijn helemaal niet zo lekker als de jonge: ze zijn nogal bitter en taai.

Peterselie kun je eventueel ook drogen, maar dit zou ik pas in het najaar doen, net voor de vorst invalt. Tot die tijd zou ik het lekker vers door de gerechten verwerken.

Geef de planten ook af en toe mest!

Succes!