Is sucralose gezond en niet bijvoorbeeld kankerverwekkend?

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik hoor dat de stof ook in cola light zit. Dat een stof gelijkenis toont met een ander kwaadaardig stofje zegt mij niet alles. Keukenzout bestaat ui natrium en chloor geen stoffen die goed zijn voor je lijf.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Sucralose is een keurig onderzochte en goedgekeurde, toegelaten zoetstof, die gemaakt wordt uit suiker (!) , waardoor die ook naar suiker zou smaken.
We kunnen hem echter niet afbreken, hij verlaat het lichaam weer zoals-ie gekomen is, en dus bevat ze voor ons geen enkele voedingswaarde = calorieën.

Van heel veel zoetstoffen gaan de geruchten dat ze kankerverwekkend zijn, maar dat is in de praktijk nog zelden of nooit aangetoond (nog afgezien van alle andere factoren in ons milieu die kankerverwekkend zijn, en waarvan maar zelden de precieze dader is aan te wijzen). Voor zover die bewijzen er zijn, gaat het om (in dieren geteste) doses waarbij je structureel en langdurig de maximale aanbevolen dagdosis ernstig moet overschrijden. Vermoedelijk heb je al lang voor die tijd klachten als diarree. (Veel suikervervangers werken namelijk ook laxerend).

De voordelen van sucralose zijn dat ze qua smaak heel dicht bij suiker komt, en dat ze ook op hoge temperaturen kan worden gebruikt. Je kunt er dus mee bakken. Daarnaast heb je niet de nadelen van suiker, wat op zich al een gezondheidsvoordeel zou kunnen zijn.

Wel reageert het lichaam meer dan bij andere zoetstoffen op sucralose door te DENKEN dat er suiker is gegeten, en insuline vrij te maken. Zeker voor diabetici is het dus niet (meer) de eerste keus. Ook zou het invloed hebben op de mondflora (niet duidelijk of dat gevaarlijk is of niet, dat heeft tandpasta ook ;-)) en bij hoge temperaturen zou het giftig kunnen zijn (maar zoals gezegd , de toxiciteit zit in de dosis, en zoetstoffen gebruik je in zeer lage doseringen.

Ik zou er niet al te veel onheil achter zoeken, en incidenteel gebruik van producten met sucralose zal echt geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Toch is sucralose kankerverwekkend... Maar: 5 mg/kg/dag
Is de maximaal toegestane hoeveelheid. 1,1 mg/kg/dag
Is de geschatte dosis van iemand die veel sucralose gebruikt. 1500 mg/kg/dag
Is de dosis waarbij in de praktijk geen enkel negatief effect is gezien. Dus pas als je meer dan duizend (!) keer zoveel sucralose gebruikt als normaal, zouden er eventueel wat negatieve gevolgen kunnen zijn. Daar moet je dus echt heel hard je best voor doen. En zelfs dan weet je nog niet eens zeker of al je moeite wel tot de gewenste negatieve effecten leidt.

Andere antwoorden (1)

Wanneer je een suikervanger neemt, en je verteld wordt dat deze ooit ontwikkeld werd als verdelgingsmiddel, zou je dit dan nemen? Dit is bij sucralose (E955) het geval. De stof is samengesteld uit lichaamsvreemde synthetische chemicaliën en de structuur verschilt niet veel van die van de dodelijke pesticide DDT. De negatieve effecten van sucralose (E955)

Bij dieren

Gekrompen thymusklieren (tot 40%)
Vergrootte lever en nieren
Abnormale histopathologische veranderingen in speeksel en thymus
DNA schade
Veranderingen in samenstelling van gastrointestinale bacteriën
Minder rode bloedcellen
Abnormale mineralisatie en hyperplasia van bekken
Lager gewicht van foetus en placenta
Miskramen
Toegenomen glycosylatie van hemoglobine bij diabetici
Bij mensen

Prikkelbare darmsyndroom
Migraine
fremar
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Ooh, dus het is direct verboden en nooit geïntroduceerd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wel een beetje discutabele bron....volgens mij kun je daar ook hele rare onzin over aspartaam enz. vinden.
Cryofiel
8 jaar geleden
Yep. En vanzelfsprekend is de natuurlijke stof natriumglutamaat sterk neurotoxisch - dat deze stof van nature in ons lichaam voorkomt, dat wij het zelfs nodig hebben om gezond te blijven, wordt er natuurlijk niet bij verteld. Enneh - wist je dat citroenzuur heel gezond is of juist ziektes veroorzaakt, afhankelijjk van de bron? Geen scheikundige die dat al weet (of ze worden betaald om die kennis geheim te houden, dat kan ook), maar bij goedgezond.info hebben ze dit ontdekt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natriumglutamaat ; is dat niet E621, mijn lievelingseten ? Ik kom wel eens per ongeluk op die site, maar inmiddels krijg ik steeds meer de neiging bij vóórbaat niet te geloven wat er staat. Eigenlijk zou een dergelijke site, die door de naam suggereert iets van informatie over gezondheid te geven, gewoon verboden moeten worden, maar helaas werkt Internet niet zo.