hoe kan ik haver weken, dat de fytinezuur bijna helemaal verdwijnt?

Hoe kan ik haver zo weken, dat de schadelijke stof fytinezuur verdwijnt.
Fytinezuur bindt zich aan de mineralen en vitaminen, waardoor het niet gezond is voor je. Zijn er eventueel andere, makkelijkere manieren om fytinezuur af te breken in haver?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Fytinezuur zit vooral in de schil van zaden en bonen. Fytinerijk zijn dus vooral granen, peulvruchten, noten,bonen, koffiebonen, cacaobonen maar ook soja. Gelukkig bevatten deze producten ook Fytase, een enzym dat fytinezuur afbreekt en waardoor de fosfor vrijkomt. Helaas hebben niet alle fytinerijke producten evenveel fytase en haver is nu net een daarvan. Weken in water wordt meestal gebruikt om de fytine zoveel mogelijk te verwijderen, maar al zou je haver een week weken of langer, het zal niet veel helpen. Normaliter wordt fytine zoveel mogelijk verwijderd door te weken en er een zuur aan toe te voegen, want fytine heeft een hekel aan zure stoffen als karnemelk, yoghurt, citroensap enz. Weken in water is over het algemeen weinig effectief gebleken, er verdween wel iets aan fytine maar ook de waardevolle mineralen als ijzer en zink verdwenen zo. Het meeste verdwijnt fytine als je het minstens 8 uur weekt in warm water met een zure omgeving, die ervoor zorgt dat het zuur wordt afgebroken. Je kunt hiervoor een zuurdesemstarter, een beetje wei, karnemelk, yoghurt, citroensap of zelfs azijn gebruiken. Haver kan je echter daarin eeuwig laten weken, maar het zal niet helpen vanwege het gebrek aan fytase. Daarom voeg je hier een wél fytaserijk produkt aan toe, zoals bijv. spelt, rogge, tarwe of bonenmeel. Week de haver dus het beste in warm water met evtl. iets zuurs erin, samen met 10% vol roggenmeel. Het fytinezuur zal sterk verminderen en de fytase is compleet verdwenen. Fytinezuur is geen schadelijke stof. Het heeft alleen als nadeel dat het zich hecht aan calcium, magnesium, ijzer en zink en je hierdoor minder van deze waardevolle nutriënten kunt opnemen en er via de ontlasting veel vitaminen C en D verdwijnen. Het kan echter geen kwaad om een beetje fytinezuur binnen te krijgen ook al is dit dagelijks. Eet je veel volkorenproducten, neem dan brood van een ambachtelijke bakker en niet van de supermarkt. Echt bakkersbrood is langer gerezen dan dat uit de super en ook dat doet fytinezuur verdwijnen. Als je maar dagelijks gezond en gevarieërd eet, zal je genoeg mineralen en vitaminen binnenkrijgen. Juist de volkoren producten zijn gezonde producten en juist zij bevatten veel voedingvezels en gezonde stoffen. Bij veel variatie zal je echt niets tekort komen, zolang het niet alleen junkfood is. :-)

Dat kan niet , het is een essentieel onderdeel van de plant. En het hoeft ook niet ; het enige wat het doet is er voor zorgen dat we niet 100 % van de micronitrienten uit de plant kunnen verteren, wat vrij normaal is, want we zijn geen planteneters maar alleseters. Dergelijke voedingsmiddelen eet je ook niet alleen vanwege de voedzaamheid, maar ook vanwege de vezels. Je lichaam is uitstekend in staat om met dergelijke kleine hoeveelheden "gifstoffen" (de toxiciteit zit in de dosis) om te gaan. Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je afwisselend en regelmatig eet, en niet teveel van het een of het ander. Alles met mate, en alles gevarieerd. Waar het aan de ene kant geweldig is dat we steeds meer leren over wat bepaalde voedingsmiddelen wel en niet voor ons (kunnen) doen, is het aan de andere kant jammer dat vooral leken en pseudo-wetenschappers vaak hun eigen (voorbarige) conclusies trekken en specifieke voedingsmiddelen bestempelen als gezond of ongezond, zonder met de basissamenstelling van het dieet waarop we zijn "afgestemd" (wat voor veel volkeren op de wereld verschillend is, afhankelijk van wat de omgeving hen biedt) rekening te houden, en met het risico de balans uit het oog te verliezen. De claim "gezond" moet je dan ook eigenlijk altijd met enige skepsis bekijken. Er zijn eigenlijk geen ongezonde voedingsmiddelen (tenzij ze veel te veel zijn voorverwerkt), we hebben feitelijk geen behoefte aan voedingsmiddelen die in onze directe leefomgeving niet zouden gedijen, en afwisseling en balans zijn de belangrijkste peilers van ons dieet. Proberen een in principe gezond en natuurlijk voedingsmiddel zo te bewerken dat het andere eigenschappen krijgt, is eigenlijk per definitie een bewerking en dus niet gezond. Gewoon lekker eten zoals het is, maar met mate, en afwisselen met andere soorten voeding, dan ben je goed bezig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100