Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe pizza op het ovenrooster?

Een beetje een gekke vraag, maar ik ga voor het eerst zelf pizza maken in de oven. Ik heb alleen een rooster voor in de oven (rond op pootjes). Ik vroeg me af of ik hier de pizza op kan doen en of er evt. bakpapier op het rooster moet (of eronder)!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
41.3K
capthavoc
9 jaar geleden
maak je het deeg zelf of is het een voorgebakken bodem ?
Ritsuka
9 jaar geleden
Haal wel het plastic er af
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Let wel op dat als je bakpapier gebruikt dat het netjes is afgeknipt. Het is behoorlijk brandbaar als het tegen het warmte element aankomt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je alles zelf maakt (het deeg ook) dan is het wel aan te raden om er bakpapier onder te leggen, anders bakt je pizza vast aan het rooster.
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bakpapier is niet noodzakelijk voor het bakproces, maar als je de oven schoon wilt houden, scheelt het je een enorme hoeveelheid werk. Van de pizza druipt vettigheid en vocht, het rooster zal dit niet tegenhouden. Al dat druip-spul bakt vervolgens vast aan het rooster en de ovenbodem. Dat wordt boenen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je zelf pizza wil bakken zal het niet lukken met een roostertje onder je pizza, tenminste als je een krokante pizza wil.
Een goede pizza wordt gebakken op een steen die je flink heet laat worden in de oven en waarop de pizza eens afgewerkt komt te liggen om te bakken. Het is namelijk de bedoeling dat je bodem meteen begint te bakken van zodra hij in de oven komt en als je met een roostertje werkt duurt dit te lang.
Dus je steen in de oven, oven op volle gas (of elektriciteit) zetten en goed laten voorverwarmen (minstens 15 tot 20 minuten), ondertussen je pizza vullen (beleggen) en als je oven flink heet is de pizza op de steen leggen en oven dicht doen, thermostaat op 180 graden C zetten en pizza laten bakken.
Zo bak ik mijn pizza altijd en nog nooit eentje mislukt.
Als je geen pizzasteen hebt kan je het ook met je bakplaat doen maar dit is toch niet hetzelfde resultaat.
Succes met je pizza en smakelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding