Hoe zet je koffie met dit apparaat?

We zitten in Italië in een huisje en zouden morgen graag een kopje koffie drinken maar we hebben geen idee hoe dit moet. We hebben koffiepoeder.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Je draait hem open. Dan zie je een onderkant met daar invallend een zeef. De onderkant vul je met water tot de hoogte van het zeefje. Het zeefje komt dus niet in het water. Je zet het zeefje terug en doet daarin gemalen koffie ongeveer de helft gevuld. Dat draai je de bovenkant erop en plaatst het geheel op het gas. Zo gauw de kan pruttelt draai je het vuur uit en wacht tot het gepruttel over is. De bovenkant is dan gevuld met heerlijke koffie. Het is dus een perculator. Wij gebruiken hem altijd in de tent.
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Alleen draai ik het vuur nooit meteen uit. Zodra ik hoor dat het water pruttelt draai ik het vuur wat lager. Dan pruttelt hij lekker door tot al het water is doorgelopen. Dan houdt het pruttelen op (eerst gaat het pruttelen over in gesis met af en toe nog een 'flop'), en pas dan draai ik het vuur uit.

Andere antwoorden (2)

Je doet water in het onderste potgedeelte, je schroeft het uit elkaar. Je hebt er grofgemalen koffie voor nodig, daarvan doe je wat in het filter dat op het onderste deel zit. Dan het bovenste deel er weer opdraaien. Het geheel op (een plaatje) op het gasfornuis plaatsen, en met een matige vlam verhitten.
Als het water onderin kookt gaat de damp door het koffiepoeder naar boven en belandt in het bovenste potgedeelte als koffie.
Amadea
8 jaar geleden
Dat is niet voor gewone koffie maar voor MOCCA koffie. Erg sterk en erg lekker voor in kleine kopjes. Verder de aanwijzingen van de vorige beantwoorders volgen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Mocca is eer erg fijn gemalen koffie.

Toegevoegd na 9 minuten:
En het zeefje moet helemaal vol anders krijg je slootwater. En ik zie dat je het soms als mokka moet spellen.