Zoetstoffen zijn 200 tot 300 keer zoeter dan suiker, waarom ervaar ik het dan alsnog niet als zoet?

Zoetstoffen zouden vele malen zoeter zijn dan suiker, waarom proef ik juist het tegenovergestelde?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
omdat ze zo sterk verdund zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel zoetstoffen krijgen een bittere smaak bij verwarming. Maar het kan ook zo zijn dat je smaakpapillen verstoord zijn.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik vind zoetstoffen altijd een rare nasmaak hebben
flyingcrow
8 jaar geleden
Bijvoorbeeld Stevia,proef ik zeer zoet maar ook een vieze bijsmaak.

Antwoorden (2)

Dit heeft waarschijnlijk met je genen te maken. Net zoals kaas voor sommige mensen heerlijk is en anderen kunnen er niet eens naar kijken zonder over hun nek te gaan. Op deze site lees je hier wel meer over:
http://www.nrc.nl/wetenschap/2012/07/26/zoetstof-stevia-blijkt-voor-veel-mensen-bitter/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij zoetstoffen gaat het om de zoetkracht, dus om aan een produkt een zoetere smaak te geven. Een zoetstof heeft op zich geen zoete smaak zoals we van suikers gewend zijn. Sacherose (kristalsuiker), fructose (vruchtensuiker) glucose (druivensuiker) en lactose (melksuiker) zijn allemaal suikers en die hebben de smaak die wij als 'prettig zoet' ervaren.

Vanwege de vele calorieën van suikers, zijn er op veelal chemische manier zoetstoffen ontwikkeld, die wel een zoetere smaak aan produkten geven maar minder calorieën als suikers bevatten. Ze zijn niet allemaal chemisch, dus door de mens ontwikkeld, maar kunnen ook direct uit planten (stevia) of vruchten worden gewonnen. Om aan voedingsmiddelen een zoete smaak te geven, worden deze zoetstoffen ook onderling vermengd, wat ervoor zorgt dat de zoetheid nog sterker wordt, omdat ze zich tov elkaar versterken. Hierdoor is er nog minder van nodig om iets zoet te maken.

Deze zoetstoffen hebben een intensieve sterke zoetkracht waardoor ze wel meer dan 200 x sterker dan de gewone suikers zijn. Het zijn meestal heel kleine zoetjes of losse poederkristalletjes die je zelf op tafel kunt zetten of ze zijn aan produkten toegevoegd in de vorm van aspartaam, sacharine, stevia, cyclamaat enz. Ze zijn zo zoet, dat de sukersmaak die wij lekker vinden geheel verdwenen is, omdat ze zo sterk zijn.

Puur gegeten zijn ze daarom niet lekker meer maar sterk verdund met voeding of drank geeft het wel een zoet smaakje af.
amc