Rozijnen zijn zongedroogde druiven. De smaak is karamelachtig door reacties van enzymen, suikers en aminozuren tijdens het drogen. Door druiven in de schaduw te laten drogen ontstaan een lichtere kleur en goudgele rozijnen ontstaan door behandeling met zwaveldioxide, gevolgd door mechanische droging.

Krenten zijn ook gedroogde druiven maar worden gemaakt van het kleinere, donkere druivenras raisins de Corinthe. Door meer schil en minder vruchtvlees zijn ze wat zuurder dan rozijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Rozijnen en krenten zijn allebei gedroogde druiven. Het verschil tussen rozijnen en krenten is de druivensoort die gedroogd is. Door druiven te drogen blijven ze langer houdbaar.

Rozijnen worden gemaakt van grote druivensoorten. De gedroogde rozijnen worden geweekt in potas (een chemische stof) . Zo blijven de rozijnen licht van kleur.

Krenten zijn gedroogde pitloze druiven van een druivenras dat hele kleine vruchten heeft. De kleur van de krent varieert van bruinachtig tot diep donkerblauw. Hoe donkerder de kleur des te zoeter de krent is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is er niet veel verschil tussen rozijnen en krenten. Het zijn allebei gedroogde druiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een krent is gierig en een rozijn zoet en lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nou 2 minnen het is waar, alleen niet wat de vraagsteller bedoelt... Een plus van mij hoor :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel khepput en marijke 2000.Zelf een klein beetje brave humor wordt direct afgestraft. Spijtig dat de minnetjes altijd anoniem zijn.
wat mij altijd is verteld, is dat krenten gedroogde druiven zijn met pit (vandaar de harde stukjes af en toe) en rozijnen zijn pitloze gedroogde druiven.