Dit verwijst naar het gedrag van mieren, die op iets zoets afkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na lang zoeken en associërend denken kom ik tot de volgende redenering:
Het woord mier stamt af van de plant mierikswortel (of een van de andere planten uit de muurkruidfamilie die ook mier werd genoemd; zo is er in het Gronings een mierzeef, die diende om koolzaad van de fijne zaadjes te zuiveren). Deze is bitter en scherp. Zo is men gekomen op de woorden mierig = nijdig, mieren = nijdig zijn en mierlijk = onaangenaam. En er ontstonden bijvoeglijke naamwoorden mee. Mierzuinig: bitter (erg)zuinig. En dus mierzoet: zo overdreven zoet dat het walgelijk, onaangenaam is geworden.
Amadea