Als je saus wil laten inkoken , zodat het dikker wordt, heeft het dan zin om het hard te laten koken?

Verdampt het water sneller als het flink staat te borrelen of als het rustig een beetje suddert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
78.3K

Het beste antwoord

Verdamping is het gevolg van het toevoeren van warmte.
Dus: hoe meer warmte je toevoert, hoe sneller het verdampt.

Probeer het maar een uit met een pannetje water. Op het laagste gaspitje of op de hoogste stand, scheelt echt enorm.

Maar eigenlijk stel je toch twee vragen, in de toelichting, vraag je of gas hoger maakt dat het sneller gaat, ja dus, maar in de titel vraag je of het zin heeft om saus hard te laten komen

Daarop is het antwoord weer: nee, want dat geeft allerlei ongewenste neveneffecten, zoals het al genoemde aanbranden (en wat dacht je van die sausspatten op al je tegels door die uitelkaar spattende bellen)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha Ja dat laatste had ik dus gister, mijn hele gasfornuis onder, alleen omdat ik geen geduld had om het rustig even te laten inkoken.
+1
amigo
13 jaar geleden
ik vrees dat ik deze info ook niet op google had gevonden maar dat het (zucht) ervaringsfeiten waren

Andere antwoorden (4)

Het maakt niet zoveel uit. Als het heel hard gaat, heb je kans dat het sneller aanbrandt.

Zelf zet ik het op een vlamverdeler en roer af en toe. Wel altijd zonder deksel!

Toegevoegd na 4 minuten:
Het vocht verdampt wel sneller als het vuur harder staat, maar je moet er dan wel steeds in blijven roeren zodat het niet aanbrandt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het rustig suddert verbrand je saus niet dus is dat beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar de vraag is of het water sneller verdampt.
Saus moet je op een zacht vuur laten inkoken. Let op, het moet wel koken, dus de vlam niet zo laag zetten dat het niet meer zacht borrelt. Doordat je de pan niet afdekt, kookt het vanzelf in, omdat de vloeistof hierdoor verdampt.

Wel roeren omdat het meestal een gebonden saus wordt , die door het verdampen van de vloeistof steeds dikker wordt en hierdoor de kans op aanzetten groter wordt.
amc
13 jaar geleden
langzaam zonder deksel laten inkoken,roeren .
dan komt het goed.smakelijk.