Kan je van volle yoghurt dmv een ijsmachine ijs maken zonder enige toevoegingen ?

Normaal wordt er slagroom toegevoegd of een bindmiddel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Het beste antwoord

Je kunt in principe van alle soorten yoghurt ijs maken, maar als je een romige smaak wilt hebben kan je beter kiezen voor een vette soort zoals een Grieks- of Turkse yoghurt, deze heeft nl. 10 % vet en dat maakt romig!
Ook volle room zal in elk geval een romiger resultaat geven dan magere yoghurt. Volle yoghurt heeft minstens
3% vet
Neem je magere- of halfvolle yoghurt ( resp. 0.5% en 1,5 vet) dan moet je eigenlijk wel slagroom toevoegen wil je romig ijs hebben.

Simpel yoghurtijs;

450 ml. Turkse- of Griekse yoghurt,
100 gr. basterdsuiker,
1 zakje vanillesuiker.

Dit is de basis. Je kunt er allerlei andere ingrediënten aan toevoegen zoals heel fijn gesneden- of geblenderd fruit.
Ook fijngemaakte kersen + wat sap uit een glas erdoor geroerd samen met 1 el. cognac of rum en wat amandelessence blenden en kort voor het bevroren is, gesmolten chocolade erdoor scheppen. dan nog 1 uurtje bevriezen en heerlijk!
Ook lekker; Griekse yoghurt mengen met alleen 1 eetl. niet vloeibare honing zoals bijv. klaverhoning en dan naar smaak ontbijtgranen met honing (honey loops, -flakes) wat kleiner maken/grof verkruimelen en erdoor mengen.
Tot slot als het geserveerd wordt als bolletje, met dezelfde honing besprenkelen. Ook in een lekkere likeur of andere vloeistof geweeke rozijnen erdoor zijn heel smakelijk.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Inderdaad. Daarom heb ik ook aangegeven dat je bij magere- en halfvolle yoghurt slagroom moet toevoegen om romig ijs te verkrijgen.

Andere antwoorden (6)

Nee, het is ook niet voor niets dat je voor ijs meestal een basis hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is die basis dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slagroom - (ei(dooiers)) of zon zakje met van dat poeder waar je zelf nog wat andere dingen bij moet doen. Ik snap niet dat mensen mijn antwoord als niet-waardevolle reactie voten want yoghurt zelf (zonder toevoegingen) zoals de vraagsteller dit vraagt door middel van een ijsmachine, ga je nooit goeie ijs van krijgen.
Ja dat kan.
Benodigdheden voor 4 personen:
• 300 gr fiijngesneden rijpe perziken
• 100 gr.poedersuiker,
een halve liter Griekse dikke yoghurt met 10% vet*
• 2 el vers citroensap
• 4 wafels
Bereiding:
• Snijd het fruit klein.
• Meng het met de suiker en roer de volle yoghurt, en het citroensap erdoor.
• Doe het mengsel in de ijsmachine en draai het tot een smeuïg ijs.
•Schep de bolletjes ijs tussen de wafels. En garneer ze.
* Om van yoghurt ijs te kunnen maken heb je voldoende vet nodig. Zonder vet wordt het ijs erg hard en kun je er geen bolletjes van scheppen. Gebruik daarom Griekse dikke yoghurt met 10% vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker. Ik doe het best vaak. Voor iemand die wel yoghurt mag maar geen melk of suiker. Ik voeg ook wel eens fruit toe (banaan, aarbeien enz.). Diegene zegt dat het lekere ijs is. Ik hou zelf niet van yoghurt dus proef het niet. Het lijkt alsof de structuur wel anders is dan gewoon ijs, wat korreliger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan het wel zonder er iets bij te doen ,dat noemen ze dan frozen yoghurt en daar heb je geen machine voor nodig,dat gaat in de vriezer in een bak en moet je regelmatig met een vork door mengen en met fruit geven maar dit is voor yoghurt ijs,en je zou de dooiers er nog uit kunnen laten
250 ml slagroom
500 ml volle yoghurt
2 eierdooiers
75 gram suiker

Meng de eierdooiers met de suiker tot het wittig ziet. Roer dan de yoghurt erdoor. Sla de slagroom tot hij bijna stijf is. Yoghurt mengsel door de slagroom. Alles in de ijsmachine. Laten draaien tot ijs.

Toegevoegd na 2 minuten:
je kan ook de suiker weglaten en 100 gr.fruit er voor gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan. Zoek maar op google:froozen yoghurt. Ik heb t wel ns gedaan. Eerst volle yoghurt in een doek uithangen, dan wordt dit "hangop", dit in een vriesdoos, plm.4 uur in de vriezer, af n toe losroeren ter voorkoming van ijskristallen (daarom óók uithangen in doek. Klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeft nieg per ce met een ijmaschine, wij deden het vroeger altijd gewoon in de diepvries met speciale tupperware vormpjes. lekker met een beetje ranja.