Hoe kan ik zelfgemaakte bitterballen/kroketten invriezen zonder dat ze aan elkaar vast vriezen?

Als je ze in een bakje stopt en je wil er een paar uit halen dan gaat dat niet omdat ze dan allemaal aan elkaar vast zitten. en als je ze per portie in zakjes stopt dan gaat dat nog niet goed omdat je natuurlijk niet die aan elkaar vast gevroren klomp in de frituur kan gooien. Wie heeft er ideeen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
12.8K

Het beste antwoord

Leg ze eerst naast elkaar op een bakblik of platte vorm en laat ze zo aanvriezen in de vriezer. Zijn ze eenmaal hard en niet meer plakkerig kan je ze in een diepvriesdoos of zak doen om weer terug in de vriezer te leggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
In feite doe je dit ook met aardbeien of andere kwetsbare vruchten. Wel enkele uren aan laten vriezen hè. Na een uurtje zijn ze nog te kwetsbaar.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In vershoudfolie wikkelen en niet tegen elkaar in het vriesvak leggen. tÍs wel veel werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De folie blijft plakken. Geen mooi resultaat, zeker bij de kroketten!
apart inwikkelen met folie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze plakken dan aan de folie. Foute boel!
Bij de diepvriesman die bij ons aan de deur komt haal ik ook wel eens kroketten o.id en daar zit een soort papier tussen de kroketten. Dus je kunt misschien iets met bakpapier proberen? Daar een strook van tussen de bitterballen/kroketten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct, Panteao!
Bovenstaand zijn goede ideen. Maar als je nu aan elkaargevroren kroketten hebt, kun je de klomp met een harde klap op het aanrecht slaan, dan gaan ze ook van elkaar. Maar dit is een noodgreep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg de voorgebakken en afgekoelde kroketten (of bitterballen of wat dan ook) los van elkaar (1 cm ruimte tussen) en onafgedekt op een metalen bakplaat (of second best, op een met aluminiumfolie afgedekte schaal), en stop ze in de vriezer enkele uren, het liefst de hele nacht.

Door het gebruik van een metaal ondergrond wordt de warmte zeer snel afgevoerd, en doordat de kroketten onafgedekt zijn, drogen ze een beetje aan de buitenkant uit, waardoor ze straks veel minder de neiging zullen hebben om aan elkaar te plakken.

Bewaar ze in een voor de vriezer geschikte plastic zak (andere soorten plastic laten lucht en vocht door), en zorg dat je zo veel mogelijk lucht uit het zakje haalt voordat je het dicht doet met een knop of een knijp. Dat voorkomt dat er vochtige lucht in het zakje komt, waardoor zich straks sneeuw vormt en de kroketten alsnog aan elkaar gaan plakken.
Nog mooier is als je de kroketten in aparte zakjes bewaart, precies zo veel als je elke keer nodig hebt. Dan hoef je niet de zak telkens te openen, waardoor vochtige lucht erin zal komen.

Dat is de beproefde methode dat ik bij héél veel industriële bedrijven heb zien toepassen, en wat ik zelf voor thuis heb gekopieerd... en het werkt prima!

En als ze toch aan elkaar plakken, laat ze 2 minuten op het aanrecht. De kroketten blijven hard, maar de sneeuw wordt wat zachter, en dan kan je ze voorzichtig uit elkaar halen. In ieder geval nóóit als een grote klomp in de frituur doen.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 5 dagen:
Lees aub de reacties (ook van mij), want het antwoord hierboven was niet meteen helder geformuleerd, terwijl ik het proces in de fabriek honderd keer heb gezien!
Sorry!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bitterballen/kroketten voorbakken?
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wij bewaren ze meestal ongebakken, en bakken ze wanneer we ze nodig hebben.
Waar doe je dat voor (volgens mij zijn ze uit de winkel ook niet voorgebakken).
En hoe lang doe je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus! Verkeerde woordkeuze en gebrek aan ruimte!! :-P Even in twee splitsen voor de kroketten en de bitterballen Kroketten:
De gevormde, door ei en paneermeel gehaalde kroketten, die je een paar uur heb laten afkoelen (zodat ze niet té zacht zijn), leg je los van elkaar, met 1 cm afstand, op een metalen plaat... enz, enz, enz. Bitterballen:
Het beste is om de gevormde gehaktballen door paneermeel (met of zonder ei eerst, eigen keuze) te halen, en dan in olie te frituren. Ze hoeven niet 100% gaar te zijn, maar het kan wel. Je moet rekening hiermee houden straks bij het ontdooien en bereiden. Je laat ze afkoelen op keukenpapier, en dan leg je ze los van elkaar op een metalen plaat enz, enz, enz.
Een andere optie voor de bitterballen is om deze zonder voor te bakken in te vriezen, maar het probleem hiermee is dat tijdens het frituren zullen ze meer vocht verliezen en wat taaier en droger worden (de beschermende laag van ei/paneermeel met olie ontbreekt, en de vleeseiwitten verliezen een deel van hun capaciteit om vocht vast te houden door het invriezen, dat is een onvermijdelijk effect) Duidelijk nu?
Het was inderdaad niet helemaal helder de eerste keer, sorry! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, industriële bitterballen en kroketten uit de winkel (of uit de doos) zijn ze bijna altijd voorgebakken. Dat doen ze gewoon door iets korter dan nodig in olie te bakken. Zo voorkom je dat het product te veel uitdroogt, door de laag olie aan de buitenkant. En waar komt die min vandaan...? :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jefke79
Potverdorie!
Je hebt helemaal gelijk!! Dat hele uitleg over gehaktballen moet je eigenlijk zien te lezen onder "Gehaktballen". Bitterballen worden (in grote lijnen) op dezelfde manier gemaakt als kroketten, en worden door de industrie vrijwel altijd voorgebakken ingevroren. Net lang genoeg om het korstje hard te krijgen en met vet verzadigd, maar niet zo lang dat ze verbranden bij het afbakken thuis (in de regel gaan ze in de fabriek max 2 minuten in frituurolie op 180°C) Sorry, sorry, sorry, wat een buitengewoon knullig antwoord van mij, maar op dit moment zit ik zwaar onder de diazepam vanwege een stijve nek, en kan ik blijkbaar niet helemaal helder denken, laat maar staan schrijven...
weet je wat ik altijd doe? nee? tuurlijk niet!
daarom : zodra ik uit de winkel kom dan ga ik (thuis) het product direct in boterhamzakjes verdelen , of apart en dan in de vriezer , bestaat vast al jaren maar heb het zelf 1j geleden ontdekt!
jajajaja wanneer wordt je slim?