Kan men bij het zelf maken van brood evengoed olijfolie gebruiken als vetstof in plaats van boter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
12.5K
Reddie
10 jaar geleden
In het ergste geval krijg je gewoon een ander smakend brood.

Het beste antwoord

Nee.

Olijfolie is niet geschikt voor langdurige hoge verhitting. De olie gaat verbranden, ofwel de onverzadigde vetzuren zullen door de te hoge verhitting radicalen vormen, waarvan sommige kankerverwekkend kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan zonder problemen.

Brood bakken, dit is mijn "standaard" recept.
300 gr. witte bloem
200 gr. volkorenbloem
320 ml. lauw water
10 gram Olijfolie (voorkomt dat het brood snel uitdroogd)
20 gram suiker (zorgt dat de gist beter werkt, soort "voeding" voor de gist)
12 gram zout (komt echt nauw dus goede weegschaal nodig, anders is het brood snel te zout of "niks aan"
15 gram verse gist of 1 zakje gedroogde.

De bloem op een schoon droog aanrecht op een bergje leggen
Een gat in het midden maken
zout aan de buitenrand strooien zodat het niet meteen in aanraking komt met de gist.
Bij verse gist, de gist oplossen in het water, droge gist kun je zo in het kuiltje gooien.
Dan de suiker, olijfolie en water (+ evt de verse gist) in het kuiltje gieten en dan kneden. Met koele drogen handen. Heeel flink kneden, echt wel 10 - 20 minuten. Dan worden de gluten "soepel" ofzo, en word het een zacht en hanteerbaar deeg. Het kan natuurlijk ook met een mixer met deeghaken.
Dan het deeg op tochtvrije warme (25 -35 c) plaats afgedekt te rijzen zetten. Een uurtje. Dan het deeg even doorkneden om de gemaakte lucht er uit te laten, deze lucht geeft nl een zurige smaak aan het brood. Nu het brood in een blik leggen, of een "vloerbrood" van kneden en een tweede keer laten rijzen. Dan het brood bakken in een voorverwarmde oven van 200 - 220 graden (hangt van de oven af...) ongeveer 30 a 40 minuten tot het brood een bruine korst heeft en hol klinkt als je er op klopt.
nog wat tips
-bloemsoorten kunnen vermengd worden, dus van alles is uit te proberen
-in reformwinkels kun je meer soorten meel kopen, ook pompoenpitten, zonnebloempitten, maanzaad, sesamzaad etc etc.
-voor sesam aan de korst voor het bakken het deeg eerst nat maken , dan de sesam erop
-water kan (gedeeltelijk)vervangen worden door melk, yoghurt of zelfs sap of bier
-Een ei maakt het brood luchtiger (houdt er rekening mee dat je dan ook wat minder water gebruikt

Alles hangt af van je oven, soorten meel en je creativiteit. Het is erg leuk om zelf dingen uit te proberen al zal het echt wel even oefenen zijn voor je het kunstje beheerst.maar sommige mensen hebben het heel erg goed in de vingers (mijn oma..., natuurtalent....) terwijl anderen nooit een fatsoenlijk brood bakken (mijn moeder....)
Een pak mix kopen kan ook gewoon natuurlijk, veel makkelijker. Maar niet zo leuk.

Ik heb ook een recept voor zuurdesem zelf maken. Ook geinig maar meer voor de gevorderde hobbyisten