Waarom gaat een pot makkelijker open als je op de achterkant slaat?

Dat het een effectieve manier is van een klemmende pot openmaken daar heb ik geen twijfel aan, al jaren klap ik zonder twijfel op elke pot die ik niet open krijg. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met een bepaalde druk die op de deksel staat, maar heb eigenlijk geen flauw idee.. Nou is het een hobby van mij om nutteloze dingen op te zoeken op google, en kon ik hier niets over vinden. Ik vond wel een uitleg hoe je het moest doen, maar nergens wat er nou eigenlijk gebeurt. HELP, deze nutteloze informatie heb ik nodig!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Door een klap op de bodem zou het vacuüm opgeheven worden.

Ik vond bij wikihow:
Sla met het midden van je handpalm tegen de onderkant van de pot aan. Dit veroorzaakt waterslag, waarbij de druk in de buurt van het deksel verhoogd wordt en het vacuüm opgeheven wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tegen de pot slaan helpt niet alleen om het vacuüm op te heffen, maar helpt ook wanneer er eten aan het deksel vastzit. Warmte kan ook helpen om het eten zachter te maken, zodat dit er niet langer voor zorgt dat je het deksel niet rond kunt draaien.

Als je niet van plan bent om het deksel weer op de pot te draaien, maak er dan een gat in met het uiteinde van een koksmes. Zo kun je door weinig moeite te doen het vacuüm opheffen, maar wordt het deksel wel waardeloos.

Houd het deksel op een andere plek vast wanneer je nog een poging doet. Hierdoor kan een pot die onmogelijk te openen lijkt, juist erg gemakkelijk opengaan. Het ligt er dus aan vanuit welke hoek je de pot vastpakt.