Kan ik dit recept ook voor grote groepen maken?

Met het thema 'Frankrijk' moet ik een maaltijd voorbereiden. Als voorgerecht lijkt dit me een mooi recept:
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/668552/persillade-van-ham-met-mosterdsaus?course=voorgerecht&cuisine=Frans&lp_pageSize=58

Maar het is voor een groep van rond de 50 personen. Kan ik dit recept maken in cakeblikken en dan in plakken snijden, of leent dit zich hier niet zo goed voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Je kan dit recept perfect maken voor zelfs 100 personen.
Ik heb al aspics gemaakt voor 250 personen zonder enig probleem.
Het enige wat je moet doen is de hoeveelheid gelatineblaadjes aanpassen.
Voor een grote aspic die gesneden moet worden moet je op 16 blaadjes van 2 gram per liter bouillon rekenen.
Voor de rest kan je het recept behouden zoals het is, mits het te vermenigvuldigen natuurlijk :-)
Wil je echt niets veranderen aan het recept kan je het in plastic bekertjes gieten om te laten opstijven zodoende heb je direct 1 persoons porties.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even vermelden dat je wel iets meer dan "een paar" ijsblokjes zal nodig hebben.

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een snelle tip:
De vormpjes enkele seconden in heet water dopen en de aspics komen er zo uit.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie tip over die bekertjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik in het verleden ook al gedaan, is makkelijker dan grote blokken snijden en is mooier op een bord dan een platte schijf. Nog een voordeel is dat je meteen weet of je voldoende porties hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, veel makkelijker en ook nog eens mooier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik heb het alsnog niet gemaakt omdat het opstijven te lang zou duren, maar ik maak het een andere keer.

Andere antwoorden (1)

Dat zou wel gaan, ik denk dat er in een cakeblik ongeveer 20 eenpersoonsgerechtjes gaan, dus dan zou je de ingrediënten met 5 moeten vermenigvuldigen per blik. Hou er ook rekening mee dat het gerecht langer af moet koelen en langer op zal moeten stijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste begreep ik al ja :)
Denk je dat het wel stevig genoeg wordt om uit het cakeblik te kunnen storten en te kunnen snijden? (en is het makkelijk te snijden met de ham, of maak ik dan de gelatine kapot)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat storten zal wel gaan, gelatine laat zich over het algemeen makkelijk losschudden, het snijden gaat ook goed, mits je het juiste mes gebruikt,ik zou kiezen voor een goed vleesmes, zonder kartels dus.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb met kerstmis ook zo iets gemaakt, in een ronde taartvorm. Dit kon ik mooi in punten snijden. Ik heb wel wat meer gelatine gebruikt dan dat in het recept stond.
anneliez
10 jaar geleden
ja hoor, dit soort gerecht zie je vaker gemaakt in een cakeblik, even de inhoud van een blik berekenen en je kunt aan de gang
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even de vorm in heet water dopen en de aspic komt zonder probleem uit zijn vorm.