zijn winterpeen en pastinaak een goede combi?

bijvoorbeeld in hutspot, soep of gewoon bij aardappelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Hutspot is 'ontdekt' ten tijde van de Spanjaarden die de stad Leiden bezetten en zich ineens snel moesten terugtrekken doordat de Geuzenvloot naderde.
Volgens de overlevering ging het zo snel dat de uitgehongerde Leidse bevolking in het verlaten kamp nog
klaargemaakte maaltijden vond. Deze bestonden uit gestampte wortelen, uien en pastinaken.
In de loop der tijd is de pastinaak vervangen door de aardappel, die in Europa nog grotendeels onbekend was.

Hij is echter totdat de aardappel bekend was, daarna nog lang gebruikt samen met wortelen.
Het is dus al een eeuwenlange combi.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook lekker is het om half wortel, half pastinaak in dikke plakken gesneden, te roerbakken in wat zonnenbloemolie.
In ca. 10 min. zijn ze lichtbruin en beetgaar.
Doe er dan 2 teentjes fijngehakte knoflook en een stukje fijngeraspte gemberwortel bij en bak even mee.
Laat 1 eetl. boter en 1 eetl. honing door de groenten smelten en breng verder op smaak met peper en zout.
Geeft een lekker oosters smaakje en is lekker met rijst of mie en geroosterd vlees.

Toegevoegd na 11 uur:
Lekkere pastinaken-maaltijdsoep;

Bak ontbijtspekblokjes even uit in een grote pan en doee er dan varkenspoelet bij. Omscheppend mee bruinbakken.
Schil de pastinaak en snijd in blokjes.
Voeg ze toe met ½ l. bouillon, 3 eetl. tomatenpuree, rasp erbij 1 gepelde ui.
Breng aan de kook en voeg 1 laurierblad, zout en versgemalen peper toe. Laat op zacht vuur 45 min. afgedekt koken. Roer er van het vuur af, ½ dl. (koffie) room
door en bestrooi vlak voor het serveren met 2 eetl. gehakte peterselie. Lekker met knapperig (stok) brood!

Toegevoegd na 11 uur:
Je kunt er ook nog wortelblokjes bij doen natuurlijk.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het recept klinkt echt heel lekker! bedankt!

Andere antwoorden (3)

Pastinaak zijn de voorlopers van de wortels ( winterpeen) zoals we die nu kennen.
Alleen de een is wit en de ander oranje.
Ze combineren lijkt me geen goed plan, omdat de pastinaak een iets andere smaak heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als je ze bijv. in een andere pan kookt en opdient?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is net zo als boerenkool en rode kool met elkaar combineren, maar goed, proberen dan maar, wie weet is het toch lekker.
Ik vind genoeg recepten met deze combinatie.
Het is denk ik ook een kwestie van smaak.
Onderstaand een heel eenvoudig recept:

Pastinaak met winterwortel
Bijgerecht voor 2 personen
Bereidingstijd: ca. 25 minuten

Ingediënten
•250 g pastinaak
•250 g winterwortel
•20 g boter of margarine

Bereidingswijze
Schil de pastinaak en de winterwortel en snij ze in blokjes. Verhit in een pan de boter of margarine en voeg de pastinaak en de wortel toe. Schep goed om en voeg een scheutje water toe. Laat de groenten met het deksel op de pan ongeveer 20 minuten stomen.

Tip: Lekker bij een stukje vis en gekookte aardappelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor. Hier is een recept:

Gesmoorde pastinaak met ui en winterpeen.

1 ui (fijngesneden)
2 wortels
2 pastinaken
1 tl korianderzaad
5 dl water
groene kruiden (zoals peterselie, kervel of tijm)

Bereidingswijze
Verwarm olie in een pan en smoor de ui glazig op een matig vuur. Smoor ook de geschilde en in 1/2 cm dunne schijfjes gesneden wortelen en pastinaken mee. Voeg 1 theelepel korianderzaad toe. Blus met 1/2 dl water en laat de groenten in 20 minuten gaarstoven. Controleer af en toe of er nog een bodempje water in de pan zit. Proef of er wat zout bij moet, dat is niet altijd nodig. Bestrooi de wortelen met de groene kruiden.

Een scheutje sojaroom vlak voor het opdienen door het gerecht geroerd, verzacht de soms wat scherpe smaak van de pastinaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het recept!