Waar komt het woord pilsener vandaan?

Niemand zegt toch "wie wil nog een pilsener?" Waarom heeft ieder biermerk dit dan op z'n flesje staan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bier is een soort drank, en pils is een soort bier.
http://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/verschil-tussen-bier-en-pils

Het beste antwoord

Van de Tsjechische stad Plzeň , in het Duits Pilsen. In deze stad zou het de moderne productie van het type bier dat we "pils" noemen uitgevonden zijn,
en vanuit daar verspreid. Dit gebeurde in het midden van de 19e eeuw.

"Pilsener" zou dan betekenen: "van Pilsen", of "gemaakt op de manier van Pilsen". Het laatste lijkt me het meest waarschijnlijk.

Uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Pils:

"Toen in de negentiende eeuw in Pilsen de koeltechnologie werd ontwikkeld, en dus ondergistende bieren veel gecontroleerder gebrouwen kon worden, werd het eenvoudig om bier van constante kwaliteit te brouwen. Daarnaast kon de mout veel beheerster worden gedroogd, waardoor deze licht van kleur bleef. Vandaar de licht- tot goudgele kleur van pils. Door het goed controleerbare brouwproces ontstond een bier met geringe smaakafwijkingen, dat gemakkelijk wegdronk. Een belangrijke factor in het succes van pils was de industrialisering van de glasproductie, waardoor drinkglazen voor een groter publiek betaalbaar werden. De heldere pils werd door veel mensen aantrekkelijker gevonden dan de troebele bieren die men kort daarvoor nog uit ondoorzichtige bekers dronk. De populariteit van pils nam enorm toe. Bovengistende bieren werden beetje bij beetje van de markt verdrongen.
Het eerste succesvolle pils werd in 1842 gebrouwen. De pilsbrouwerijen waren echter afhankelijk van grotten en groeven voor de koeling, zodat het pils niet overal kon worden gebrouwen. In de jaren 70 van de 19e eeuw kwamen koelmachines ter beschikking, zodat het pils ook elders kon worden gebrouwen. De aanwezigheid van koelinstallaties maakte dat een brouwerij sindsdien ook wel als ijsfabriek fungeerde."