wat is de oorsprong van de pizza?

is de pizza ontstaan in amerika (door italiaanse immigranten) of is italie toch echt de bakermat van de pizza?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

In de Romeinse tijd at men nog geen pizza's, maar wel grote platte broden van harde tarwe. De Romeinen noemden zo'n brood en libum, en het leek op de focaccia van nu. In enkele werken van Virgilius komen pizza-achtige recepten voor. Er wordt in verteld hoe de boeren tarwekorrels vermaalden, de bloem zeefden en het deeg maakten, daar vervolgens kruiden door mengden en er tenslotte platte, ronde schijven van maakten. Die werden gebakken op het gloeiende houtskool van de haard (ovens werden nog weinig gebruikt).
Met de ontdekking van Amerika werden ook allerlei nieuwe voedingsmiddelen ontdekt en in Europa geïntroduceerd, bijvoorbeeld tomaten, aardappels, paprika's, courgettes en maïs. In het noorden verdrong de maïs de tarwe en at men in het vervolg veel polenta. In het zuiden bleef de voeding gebaseerd op tarwemeel. Daar verdreef de olijfolie langzamerhand het dierlijk vet.
In Napels werden al in de 17e eeuw deegbodems met lekkere dingen erop gegeten, zoals bijvoorbeeld knoflook, olie en grof zout. De mastunicola was al een soort pizza, met caciocavallo (kaas), reuzel en basilicum. De onmisbare tomaat verschijnt in de 18e eeuw ten tonele met de marinara (met tomaat, knoflook, oregano en olie). In de 18e eeuw begon men ook mozzarella van buffelmelk op de pizza's te doen.
In die tijd werd pizza in Napels voornamelijk op straat gegeten. Pizza was eenvoudig voedsel voor eenvoudige mensen.
In Napels wordt verteld dat in 1772 de koning van Napels, Ferdinand van Bourbon, de regels van de etiquette doorbrak door spontaan de pizzabakkerij van ene Antonio Testa in Napels binnen te stappen. De koning wilde de verschillende varianten van dit gerecht, dat zo populair was bij het volk, wel eens proberen. De pizza viel ook bij de edelen van het Napolitaanse hof zeer in de smaak en zo raakte de pizza in de mode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het woord Pizza kwam voor het eerst voor in het jaar 1000, maar werd voor het eerst gebakken in de 16e eeuw in Napels. Het was voedsel voor de armen.
AWM
14 jaar geleden
De Pizza is een Italiaans gerecht, dat zijn oorsprong in het Middellandse Zeegebied heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van oorsprong een brood (plat) en met daarop simpele groenten. Later kwam vlees om de hoek meekijken. Zie het als een soort geschiedenis van sandwich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de pizza is niet in Amerika bestaan, dat is pas later overgebracht door de immigranten.
De pizza komt oorspronkelijk uit het Middenlandszee gebieg en met nadruk Zuid Italie. Heel lang geleden werd de platte deegbodem gebruikt als bord om het eten op te doen en sinds het begin van de vorige eeuw werd in Zuid Italie tomatensaus over deze bodem gegooid. Dat was het begin van de pizza. Eerst werden deze deegbodems met tomatensaus op straat verkocht als snack en toen dat een succes werd kwamen er vele variaties en begonnen de pizzeria's te bestaan.
Trouwens, de beste pizza vandaag de dag, kun je alleen in Napoli eten. Daar worden de beste pizza's ter wereld gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pizza ontstond in Amerika (in een hut) en is door italiaanse immigranten populair gemaakt in hun vaderland.
De naam is afgeleid van het woord 'piece' (pizzapunt), door de Italianen verbasterd tot 'pizza'.

Toegevoegd op 31-05-2009 12:20:49
Heden ten dage vinden we in de hele wereld replica's van de oorspronkelijke pizza hut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorsprong van de pizza ligt in het Middellandse Zeegebied. De pizza is van oorsprong een gerecht voor arme mensen. Er gaat een verhaal dat er een arme familie was die alleen nog wat bloem en tomaten hadden liggen, en daarmee de pizza hebben gecreëerd. Later kwamen hier groenten, vis e.d. bij, tot wat de pizza is vandaag de dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geschiedenis van de pizza vertelt over de rijke mensen in Napels die ooit borden maakten van deeg. Dit was makkelijk, want dat scheelde hen in de afwas. De arme mensen haalden deze deegborden bij het vuil weg en maakten die op met vlees en specerijen.

Zo ontstond de pizza ooit als antwoord op de honger bij de armen in Napels. En nadat het Italiaanse koningshuis zijn goedkeuring over het gerecht had uitgesproken, begon de pizza zijn triomftocht over heel de wereld. Over deze geschiedenis schreef Nikko Amandonico een boek: La Pizza
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is altijd verteld dat het Turks zou zijn.

Ze hebben ze daar in elk geval ook en ik vind ze heerlijk.
Met geitenkaas, schapenkaas is het net even anders.
In Turkije hebben ze wel broden in die vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste pizza:
Deeg, tomaten en kaas. Alles wat een arm gezin in Italië over had. Gooi ze op elkaar en je hebt iets dat op een pizza lijkt. Alleen zijn ze tegenwoordig rijker belegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, pizza komt wel degelijk van Italie