Hoe bewaar je de rest van een pompoen als je de helft maar hebt gebruikt?

Voor babyvoeding heb ik maar de helft nodig gehad (wordt anders te veel) Hoe bewaar ik die andere helft? In blokjes snijden en in diepvries doen en de volgende keer weer stomen en in potje doen en weer in diepvries? Mag dat, kan dat? Ik bereid zelf groentehapjes en doe ze nadat ik ze voorbereid heb in de vriezer (nadat ze afgekoeld zijn uiteraard) voor ong. week, zo heb ik dan een voorraad en warm deze op.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

ja hoor blokjes en in de vriezer, of meteen klaarmaken en dan in porties in de vriezer
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thanks, maar dan kan ik hem daarna na stomen weer 2e keer invriezen dus?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoe bedoel je tweede keer invriezen?
Ik denk dat nlies bedoelt dat je de hele pompoen in een keer klaarmaakt en dat invriest. Bij weinig ruimte kun je dat bijvoorbeeld doen in van die ijsblokjes-zakjes, dan kun je per portie tzt uithalen. Persoonlijk zou ik niet twee keer invriezen (snijden-invriezen-klaarmaken-invriezen), dan zou ik ook ófwel alles in een keer klaarmaken en dan invriezen, ófwel de blokjes blancheren, dan invriezen en tzt de benodigde hoeveelheid uithalen en dat per keer bereiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@nlies heeft de vraag niet goed gelezen. In ieder geval dit is niet een antwoord op de vraag.
Een stuk gesneden pompoen kun je in de koelkast 3-5 dagen goed houden, mits verpakt in vershoud- of aliminiumfolie.
Pompoen kun je desgewenst ook invriezen. Blancheer de rauwe pompoen ca. 2-3 minuten. Bij minimaal -18 C is pompoen tot 12 maanden houdbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook geen antwoord op de vraag! Het gaat om WEER invriezen...
Ik vries ze altijd, in blokjes gesneden, op een bakblik verdeeld in. Ik zorg ervoor dat ze niet op en tegen elkaar aan liggen want dan houd je ze mooi los van elkaar. De hele bakplaat schuif ik dan in de vriezer en na een paar uur, als ze bevroren zijn vul ik ze in een diepvriesdoos of zip-lock diepvrieszak. Zo kan ik er altijd naar behoefte uitstrooien zoveel ik wil. De rest doe ik weer terug in de vriezer.

Toegevoegd na 11 minuten:
Pompoen hoeft niet persé geblancheerd te worden en je kunt hem gerust rauw invriezen. Laat wel wat ruimte in de doos of zak omdat hij iets uitzet als hij bevriest. Je hoeft ze ook niet eerst te ontdooien als je ze aan iets toe wilt voegen. Je strooit ze in het kokende vocht en laat ze dan garen.

Je kunt ook eerst de pompoen na het bereiden pureren met de staafmixer en dan in ijsblokjeshouder of muffinvorm vullen en zo invriezen. Als de puree hard is, druk je ze uit de vormpjes en doet ze in een diepvriesdoos.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt allemaal, ik heb er nu een beter idee bij hoe het gaat met pompoen. Ik bereid bijv. zoete aardappel + pompoen + wortel en als ik dit allemaal gestoomd mix ik ze zodat ik een mix van die 3 heb en doe ze vervolgens in bakjes. De volgende keer kan het best zijn dat ik wortel weglaat en i.p.v. dat sperziebonen gebruik. Dus als ik pompoen los invries, moet ik ze daarna weer ontdooien/stomen met 2-3 andere groente soorten en moet ze daarna weer invriezen zodat ik weer een mix heb... Dus mijn vraag is eigenlijk kan ik pompoen nu invriezen, daarna weer stomen en vervolgens weer invriezen?
amc
8 jaar geleden
Ja hoor, mits je ze bereid invriest. Je mag groenten of andere produkten niet opnieuw invriezen als ze nog rauw zijn. Door het invriezen stopt de bacteriegroei, maar door het ontdooien kunnen bacterien weer verder groeien die nog aanwezig zijn, vooral in het dooiwater zitten er dan veel. Door ze te verhitten worden de nog aanwezige bacteriën vernietigd. Je kunt de bereide groente dan gerust weer invriezen. Ik zou het echter daarna niet weer opnieuw invriezen als er daarvan nog wat overblijft. Weer afgekoeld zou het kunnen, maar de smaak en structuur worden er niet beter op en de voedingsstoffen verdwijnen.