Welke sambal is het heetst? Ect,

Welke sambal is het heetst? En wat zijn de verschillen tussen de soorten ssmbal? Kwa ingredienten, smaak, pittigheid,?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edit: die in de winkel te koop is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: zet zulke aanvullingen als aanvulling bij de vraag zelf, dat maakt het duidelijker. (Via de mobiele site bijvoorbeeld, via de app schijnt dat niet te kunnen.)

Antwoorden (6)

Zelfgemaakte van madam jeanette pepers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel wel degene die je in een winkel koopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat staat niet in je vraag. Sambal is meestal gemaakt van rode spaanse pepers, dat is niet erg heet. Sambal van madam jeannette pepers is het heetst, gevolgd door rode rawit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik zmerk het, ik had mijn vraag anders moet formuleren
Sambal van de habaneropeper. Alleen is deze peper verboden, want als je hem eet ga je er dood aan. De heetste sambal die je kunt eten komt van de Madame Jeanette peper. Hier is een lijst van pepers van niet zo heet naar zeer heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gaat er echt niet zomaar dood van hebanero hoor. Ja, dat zeiden ze in het intelligente programma The Pain Game. (waar overigs jouw printscreentje ook vandaan komt:-) )
Sambal Oelek is de standaard variant. Ten opzichte daarvan kun je varieren naar meer of minder pittig en zoeter of zouter.
Sambal manis is een bekende pittige zoetere sambal.
Hetere sambals zijn de gledek en pedis.
Wat milder zijn de varianten met andere ingredienten, zoals sambal Tjampoer (zure groenten) en sambal katjang (pinda's).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik dit is een goed antwoord. Hier heb ik wel wat aan. Zal em aangeven als beste antwoord, als iik achter pc zit
rose
12 jaar geleden
Het is echter niet het juiste antwoord, helpmij, aangezien de madame jeanette-ambal toch echt het heetst is.
Zelfgemaaktse sambal maken. Naar keuze Madame Jeanette of rawits gebruiken. De scherpt is afhankelijk van de hoeveelheid van pepers die je gebruikt. Ik maak de sambal altijd met veel rawits die ik in een vijzel fijn maak. Hieronder verschillende pepers welke in verschillende keukens worden gebruik:

Een van de allerheetste en allergeurigste pepers is Madame Jeanette. Deze paprikavormige peper heeft niet voor niets deze naam gekregen. Zij was de bekendste – en waarschijnlijk heetste hoer uit het Caraïbisch gebied. In de Indonesische keuken kunnen de kleine lombok rawit pepertjes gemeen scherp zijn. Als vuistregel geldt dat hoe kleiner de peper is, hoe heter hij zal zijn. De kleur is geen aanwijzing over de scherpte, want kleine groene of gele zijn soms scherper dan rode en vice versa. In gedroogde vorm kunnen pepers extra smaak toevoegen, zoals bij jalapeño’s, die worden gedroogd en gerookt. De smaak van een gerookte peper is intenser en krijgt een andere naam: chipotle. Dezelfde peper kan dus twee namen hebben: een naam voor de verse en een naam voor de gedroogde variant. Naast vers en gedroogd zijn er nog de chilisauzen.

In Amerika spant Tabasco de kroon en in Azië is sambal oelek de bekendste chilisaus. De eerste is een merknaam voor een saus die maar drie ingrediënten bevat: pepers, zout en azijn. Sambal is geen merknaam, maar een beschrijving van de saus die voornamelijk uit gepureerde en gestampte chilipepers bestaat. De vurige harissa is een soort Afrikaanse sambal waarin een combinatie van rode pepertjes, paprika, komijn en koriander wordt gebruikt. In Thailand en India zijn pepers het voornaamste ingrediënt in currypasta’s die mild en schroeiend scherp kunnen zijn. Het is zeker geen toeval dat de capsicum zich zo genesteld heeft in tropische keukens. Door de hitte van de pepers begint het lichaam te transpireren en dat heeft dan weer een verkoelend effect. Daarnaast zijn de groene en rode sauzen conserverend en desinfecterend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi pimsch ik mis er een in je lijstje nl de Trinidad Scorpion Butch Taylor dit is de heetste peper ter wereld en even over de habaneropeper deze is te eten maar wel na enkele bereidingen bv honing ook word deze peper gebruikt in bv mexico of peru in gebak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
surinamse sambal
vraag om de geele ben de naam kwijt
verkrijgbaar bij de toko zuk 6