Hoe maak ik ijsjes wet weinig calorieen?

Ik heb ijsvormpjes en heb daar cola-light in gedaan en ingevroren maar daar zit geen smaak aan, ik zoek dus ijsjes met suikervervanger of iets dergelijks die ik zelf kan invriezen en die dan ook nog een lekkere smaak hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Geen idee over kcal waarde, maar vruchtenyoghurt is lekker. Of gewoon fruit pureren.

Het beste antwoord

Je kunt lekkere ijsjes maken met vers fruit. Even blenden en invriezen maar. Denk aan aardbei-banaan of andere lekkere (zoete) smaken. Eventueel met Yoghurt, maar dat hoeft niet perse. Ik doe er zelf zo min mogelijk vocht bij, evt een beetje water. Afhankelijk van het soort fruit een beetje citroen- of limoensap voor een frisse smaak en behoud van kleur.
Er zitten natuurlijk calorieën in fruit, maar dit zijn natuurlijke suikers. Als je in de bron kijkt, zie je dat zelfgemaakte ijsjes gemiddeld evenveel calorieën bevatten als een raket-ijsje (afhankelijk van de gekozen fruitsoorten). Mijns inziens gezonder en lekkerder :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat je met je bevroren Cola Light voor hebt gehad is normaal daar onze smaakpapillen onderkoelde smaken minder goed detecteren.
Als je ijsjes wil maken met weinig calorieën kan je, als je het lust, yoghurt mengen met een smaakstof en die dan laten bevriezen.
Wat je ook kan doen is aan water een smaakstof toevoegen en dat dan bevriezen.
Bij het toevoegen van smaakstoffen moet je wel rekening houden met wat ik aan het begin heb geschreven. Dit wil dus zeggen dat je je water of yoghurt op smaak brengt zoals je het goed vindt en dan nog wat extra moet toevoegen om het verlies aan smaak bij het bevriezen te compenseren.
Er zijn momenteel zeer goede natuurlijke aroma's in de handel te verkrijgen. Het beste is eens gaan kijken in de bakkerijafdeling van je lokale supermarkt of anders in een winkel waar ze bakbenodigheden verkopen.
Het zal wat experimenteren vergen alvorens je het recept zodanig op punt hebt dat het helemaal naar je smaak is maar alle goede dingen kosten nu eenmaal tijd, in ieder geval succes met je ijsjes en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wil je adviseren fruit in te vriezen en daarna te blenderen met een beetje (kokos-)melk. Als je eerst blendert en daarna invriest dan ontstaan er ijskristallen (daarom worden ijsmachines gebruikt: deze roeren de ijskristallen kapot).

Dus: vries een rijpe banaan (in stukjes gesneden) en wat rijpe aardbeien in en blender ze als ze zijn bevroren samen met wat melk.

Je hebt nu heerlijk calorie-arm ijs zonder ijskristallen. Echt heel lekker!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik maak zelf heel vaak ijsjes in vormpjes!

Meestal doe ik 1/3e deel volle yoghurt of magere kwark of andere suikervrije zuivel (bv optimel vla) met 2 delen ander vocht - water met suikervrije siroop of een ander zoetmiddel.

Mijn favoriete ijsjes op dit moment, is met de griekse yoghurt met kersen van optimel! Als zoetmiddel gebruik ik gewoon vloeibare zoetstof van de kruidvat. Lekker als je er zelf een paar extra kersen door doet, maar dat hoeft niet eens.

Fruitijsjes zijn helemaal makkelijk om te maken, vers of diepvriesfruit (dat gaat nog beter!) tot pulp maken en in een vormpje doen. Als je diepvriesfruit gebruikt, is het zo klaar ook.