Vitamine C gaat een reactie aan met zuurstof, en is al na iets van een half uur geloof ik grotendeels verdwenen.
Het verschilt overigens, bij sinaasappelsap 'vervliegt' maar een paar procent.
Hoe kouder, hoe minder snel het verdwijnt, dus als je het per se wilt bewaren, kan je het het best in de koelkast zetten. En door veel roeren, komt er meer van de vitamine in aanraking met de lucht, waardoor je het sneller kwijtraakt, dus dat is wel een nadeel van fruithapjes mixen. Maar in fruit zit ook vitamine A en vitamine B11, en die vervliegen geloof ik niet, of in ieder geval langzamer. En er zitten nog meer nuttige stoffen in fruit, dus ook als je geen vitamine C ermee binnen krijgt, is het nog steeds goed om te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ligt eraan, de meeste vitamines van vruchten zitten vaak in de schil en in zaadjes van de vrucht. Als je dit gewoon meemixt (eetbare schillen en zaadjes) dan gaat er niks verloren, als je het kookt wordt het een ander verhaal maar dat is denk ik niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als je het meteen opeet, en alle delen van de vrucht gebruikt die je normaliter ook zou eten. Maar je moet het niet te lang laten staan ; de vitamines 'vliegen' er vrij snel uit. Een week van tevoren vruchtenhapjes klaarmaken voor de hele week is niet zo'n goed idee. Je kunt ze natuurlijk wel invriezen, maar toch gaat er dan een deel van de vitamines verloren.

Een paar jaar geleden ging er een poosje een mythe rond dat vruchtenhapjes van sinaasappel met banaan geen vitamines meer zouden bevatten omdat ze elkaar 'afbreken' ofzo, maar dat is uiteindelijk onzin gebleken. Een prakje van banaan en sinaasappel is net zo gezond als een banaan en een sinaasappel. Als je het maar meteen opeet, en niet twee uur later of de volgende dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de stoffen in banaan zet de vitamine c in al het fruit dat bij elkaar zit om in een andere vorm van vitamine c. Men dacht toendertijd dat die vorm niet goed opneembaar of niet goed werkzaam was, en dat je dus je vitamine c uit het fruit kwijt raakte door de banaan. Later ontdekte men dat die andere vorm van vitamine c ook prima werkzaam en opneembaar is, en het dus geen probleem is.
Bij het bewerken en bewaren van fruit gaat er vitamine C verloren. Dat zal echter reuze meevallen als je je hapje direct verorbert.