Wat is dadelhoning?

Ik kwam dit woord tegen in een artikel over volken rond de Middellandse Zee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Wanneer in de Bijbel geschreven wordt over 'het land van melk en honing' wordt geen bijenhoning bedoeld, maar dadelhoning. Van vruchten, dadels of druiven, maakt men zelf een soort honing. Dadelhoning is het dikke zoete sap wat overblijft als dadels gekookt worden en daarna door een linnen doek geperst.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is blijkbaar geen honing die bijen maken, maar een product door mensen gemaakt van dadels, dat zeer zoet is. Ik heb wat gevonden uit een Bijbeltekst: "...Als de Bijbel spreekt over honing gaat het dan ook bijna altijd over bijenhoning, ook al maakte men zelf ook van vruchten een soort honing. Dit deed men van dadels en van druiven, waardoor men dadelhoning en druivenhoning verkreeg. Sommige uitleggers menen in bepaalde teksten als het over honing gaat, aan deze zelfgemaakte honing gedacht moet worden..."
Je kan het ook kopen in een shop voor Joodse en Israëlische religieuze producten.