Hoe komt duitse fritessaus aan z'n specifieke smaak?

Vroeger vond ik het vreselijk en bleef ik er ook wijselijk af. Nu een aantal jaren later val ik opeens wel voor de -totaal andere smaak, dan de fritessaus in Nederland. Ik heb er toen een aantal flessen van gekocht toen ik eens in Duitsland was.

Nu is de boel op, en wil het zelf graag gaan proberen te maken, en nu vraag ik me af wat de (extra) ingredienten kunnen zijn ten opzichte van het recept voor Nederlandse fritessaus

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Volgens mij is het de mate waarin er citroen in de mayonaise zit. Ik heb even gegoogled op Duitse mayonaise en kom op een recept uit met de onderstaande ingrediënten:

1 eigeel, zout, 1 theelepel mosterd, 8 eetlepels olie, 1 eetlepel citroensap (of azijn), een beetje suiker, wat peper, 2 eetlepels room en kruiden of een fijngesneden ui.

Voor het volledige recept kun je de link volgen. Ik denk dat je even moet spelen met de hoeveelheid azijn, citroen en mosterd voor de precieze smaak die je zoekt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben benieuwd of het gaat lukken zo; ik vind zelf de belgische altijd erg lekker, dat zit citroen in. maar de albert heijn eigen merk citroenmayo is weer niet te eten. je kunt tijdens het maken misschien vast een beetje voorproeven en net zo lang testen tot het gelukt is... dus dat wordt veel mayonaise eten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is er ook mayonaise zonder citroen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@siska, tuurlijk, je hebt ook die volle romige met een meer zoete smaak, maar ik bedoel een speciale mayo die we toen op vakantie hebben gegeten en waarvan we 10 potten mee naar huis hebben genomen :) ik bedoelde niet dat alle belgische mayo naar citroen smaakt

Andere antwoorden (1)

De specifieke smaak van Duitse fritessaus komt door de toevoeging van mosterd, azijn, citroensap en soms een beetje zure room (Sauerrahm). Zure room wordt in Duitsland vaak gebruikt. De mayonaise wordt daar wat lichter van.