kan ik spliterwten diepvriezen?

Heb een overschot aan geweekte spliterwten. Mag ik deze invriezen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Amadea
9 jaar geleden
Het lijkt mij dat ze daar minder eetbaar door worden. Beter verwerken tot soep, en die soep dan in porties invriezen.

Antwoorden (1)

Je kan alles in principe invriezen, alleen is het in sommige gevallen niet aan te raden.
Geweekte spliterwten invriezen zou ik toch maar niet doen daar je bij het ontdooien voor een verrassing zou kunnen komen te staan en in plaats van spliterwten een onbestemde groene pasta zal overhouden.
Deze groene pasta ontstaat doordat het water in de erwten bij bevriezing gaat kristalliseren en de spliterwten uit elkaar zal rijten daar zoals we allemaal weten water uitzet bij bevriezen. Wanneer je dan de erwten ontdooit gaat het ijs terug water worden en dan heb je heel waarschijnlijk een soort van groene smurrie met brokjes spliterwt over.
Dus ik persoonlijk zou het niet doen maar je kan altijd eens proberen.....