Waarom krijg je bij de afhaalchinees altijd zo vreselijk veel?

Gisteren weer eens een maandmenu gehaald voor 2 personen. Het is zoveel dat je er makkelijk 3 maaltijden voor 2 personen uit kan halen (als je de nasi even niet mee telt). Weer gaan er 2 bakken met eten de vriezer in. Waarom doen Chinese restaurants dat toch altijd? Hun winst zou toch veel groter zijn als de "normale" porties hadden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Dat is een marketing truuk. Het kost ze relatief weinig extra en doordat er wordt afgehaald hebben ze geen kosten in het restaurant (tafel, afwas, bediening). Kijk maar naar wat ze weggeven: Vooral extra bami of nasi is mijn ervaring. Vlees/groente zit ook in een dikke laag saus (aangemaakt met maizena).

Je gaat er ondanks het invriezen nauwelijks minder vaak door naar de Chinees, maar blijft wel terug komen.

"Onze Chinees" is ook begonnen met kleine porties van 6 euro. Maar ik merk zelf dat ik hierdoor vaak nog juiste een extra gerechtje bestel in de kleine portie. Ik besteed dus alleen maar meer geld.

Het is ook typisch Nederlands. Je bent met vier personen, maar besteld voor drie. Hierdoor denk je zelf een flinke korting te ontvangen en het slim te hebben gedaan. Maar de Chinees verdient nog steeds geld aan je en houdt hier dus slim rekening mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ook wij hebben gister weer bij de Chinees gehaald. Maar goed nu kan je er wel mooi 2 dagen van eten. Wij eten vandaag gewoon de rest op. En al hun ingredienten zijn niet duur vandaar dat ze grote porties geven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn geen Nederlanders dus ze zijn blijkbaar gul met hun porties. En alleen maar handig vind ik. Met afhallen haal ik altijd 1 gerecht en daar kunnen we dan met zn tweeen van eten. Dus als je geen dagen chinees wilt eten kan je beter 1 gerecht bestellen voor zn tweeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat iedere Chinees dat doet. Als er een restaurant kleinere porties geeft zullen de meeste mensen er niet meer terugkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft het ook met hun eetcultuur te maken: eten is in China hét moment om mensen te ontmoeten, ook op het zakelijke vlak. Omdat gastvrijheid heel hoog in hun vaandel staat, zorg je er dus voor, dat het je gasten aan niets ontbreekt, en dat je "lang tafelt", dus moet die tafel ook overvloedig gevuld zijn, zeker als je een deal wil maken, en dus een goede indruk belangrijk is. Want als je de afhaalgerechten in het restaurant bestelt, zijn de porties net zo groot - tenminste - bij alle "chinezen" waar ik gegeten heb, wél.
Dat hun cultuur en onze "hebberigheid"- voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, en doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg - zo op elkaar aansluiten, is volgens mij één van de redenen dat de chinese restaurant alle trends (fonduen, steengrillen, wokken, shusi) kunnen doorstaan.
En dat het natuurlijk ook erg lekker is, in vergelijking met de vaak veel te gaar gekookte, uit het water getrokken groenten, die onze keuken siert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, chinesen halen ook een stukje status uit het eten. Als je mensen over de vloer krijgt, dan zal er veel eten in huis moeten zijn. Ook als teken dat je goed boert, om niet minder bent.
Smakken, slurpen en eten laten vallen op de grond hoort ook bij die cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel Aziatische culturen is het onbeleefd om alles op te eten dat wordt opgediend. Dit is een van de redenen waarom er zoveel gegeven wordt. Daarnaast zijn veel Aziaten erg beleefd en servicegericht ingesteld, waardoor ze graag willen dat het je aan niets ontbreekt: beter te veel dan te weinig.

Veel Nederlanders eten over het algemeen te snel, waardoor ze minder eten. Als je langzamer eet, dan zal je uiteindelijk (veel) meer eten dan je normaal gesproken doet. Hierdoor blijft er al (veel) minder over. (Tip: probeer eens met stokjes te eten, dan eet je vanzelf langzamer!)

Het ligt er uiteraard ook aan of je grote eters bent of niet :) Ook voor de grote eters moet er voldoende geleverd worden volgens de Aziatische cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met overgewicht wordt juist vaak aangeraden, *langzamer* te eten. De hersenen hebben even tijd nodig om door te krijgen dat je voldoende hebt gegeten. Als je snel eet, heb je dus al een hoop extra naar binnen gewerkt voordat de hersenen het signaal geven dat je "vol" zit. Eet je langzaam, dan geven de hersenen dat signaal wel op het juiste moment.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt idd, maar als je nog wat langzamer eet, dan past er juist weer meer in. Vergelijk het bijvoorbeeld met een BBQ: Als het lang duurt voordat er weer wat nieuws te eten is, dan blijven veel mensen dooreten, en eten ze uiteindelijk veel meer dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gisteren een 6 gangen menu gegeten van 18.00 tot 10.30. (Helaas!: Spijt komt altijd na de zonde). Ik eet normaal snel en weinig en mijn hersens geven mij heel snel een signaal dat ik genoeg gegeten heb. Met langzaam eten, eet ik veel meer.
Als je dat nou van tevoren weet (en dat is zo, want je roept 'weer') waarom pas je je bestelhoeveelheid daar dan niet op aan?
paulus811
14 jaar geleden
Het grappige is, dat de porties in China helemaal niet zo groot zijn.
Dit staat los van het feit dat de chinees in Nederland over het algemeen niet te eten is en niets met Chinees eten te maken heeft. Dat is net zo fout als denken dat de italiaanse keuken iets met pizza’s te maken heeft, of dat het Nederlandse eten bestaat uit een patatje oorlog met een speciaaltje.

Ik haal altijd op bij Wee King op de Zeedijk, 2 porties, voor EUR 21 en wij (2 personen met 1 hond) eten daar 2 dagen van.
Wee King is geen chinees als gebruikelijk in Nederland, er eten namelijk veel chinezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De vraag waarom chinezen doen wat ze doen: omdat ze denken te weten wat de gemiddelde Nederlander wil: veel en goedkoop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doen ze omdat je na 2 uur weer honger krijgt dan kun je nog een keer opscheppen
effe in de magnetron en eten maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij Nederlanders staan bekend om de grote porties. De Chinesen scheppen de bakjes vol naar de Nederlandse maatstaven. Ze willen je graag als klant houden, dus een grotere portie geeft minder negatieve reacties dan een te kleine portie!

Mocht je inderdaad eten weggooien, dan raad ik aan je porties kleiner in te kopen. Ik denk dat de Chinees dit zeer op prijs stelt. Immers, je laat jezelf als klant zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat niet voor niets een maandmenu! ;)
Je Chineezen zijn gewoon erg gul, dat ik voor mijzelf een duidelijk antwoord, de een eet meer dan de ander daar wordt rekening mee gehouden.