Is het gezonder om alleen maar onbewerkte voedingsmiddelen te eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
wat versta jij onder onbewerkt? kun je voorbeelden geven van wat er volgens jou wel en niet onder zou vallen?
Cryofiel
10 jaar geleden
Plukken, pellen, schillen en snijden zijn ook bewerkingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat hierboven staat is wat extreem, maar ik kan me er ergens wel in vinden. Soms is bewerking inderdaad nodig om iets eetbaar te maken. Wat wèl gezonder is, is om zo dicht mogelijk bij de natuur te eten ( wel voedselveilig natuurlijk!) Dus "hele" producten. Een aantal voorbeelden: volkoren in plaats van wit of tarwe ( bruinbrood is vaak gewoon gekleurd witbrood) Gewoon wat vers fruit/groenten in plaats van sap uit pak. Zo min mogelijk voorverpakt uit de fabriek en zoveel mogelijk vers. Witte suiker is bijvoorbeeld heel erg bewerkt. Honing daarentegen is ook suiker, maar wel natuurlijker. Ten slotte: Heeft een voedingsmiddel ingrediënten die je niet uit kan spreken.. is het meestal troep. Het heeft dus wel degelijk zin om de chemicaliën zoveel mogelijk uit je eetpatroon te halen ;) 100% lukt je niet in de tijd waarin we leven, en dat maakt ook helemaal niet uit.. 70% zou al veel verschil maken succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je wat er in de antwoorden gegeven word? of bedoelde je, dat dingen niet extra bewerkt worden, zoals zoeten, gerafffineerde suikers, toevoegingen etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn mensen die alleen maar "onbewerkte" voeding eten. Dat houdt in grotendeels groenten, rauw.
Als het je te doen is om af te vallen, zou je kunnen beginnen met veel minder of helemaal geen vlees te eten. Daarbij veel groente.
Afhankelijk van je doel, zou je ook nog kunnen proberen een paar maanden alleen maar rauwe groenten te eten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Pas op voor orthorexia. Dat is een zodanig grote dwang om "gezond" te eten, dat je daardoor veel nuttige voedingsmiddelen laat staan waardoor je in feite juist heel ongezond bezig bent. Gevarieerd eten is nog altijd het beste.
Ritsuka
10 jaar geleden
vraagsteller had 2 maanden geleden een BMI van 12,8 (zie reacties op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/ondergewicht-schadelijk.461587 )
afvallen lijkt mij dan geen goed idee
Ritsuka
10 jaar geleden
Met alleen maar groente eten is het trouwens heel erg lastig om genoeg kcal en voedingsstoffen binnen te krijgen.
Je belast je lichaam enorm met al die rauwe groente die je moet verteren, je kunt last krijgen van darmklachten en een opgeblazen gevoel.
500 gram broccoli is maar 145 kcal: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1137
Je eet je dan echt een ongeluk om aan je benodigde kcal te komen. Je kunt het iets omhoog helpen door meer avocado en noten of zo te eten, maar lijkt mij niet echt een rendabele manier om je benodigde voeding binnen te krijgen.

Antwoorden (2)

Nee, want in veel gevallen is bewerking nodig om iets eetbaar te maken.
Een aardappel schillen of koken kun je zien als bewerking, maar een rauwe aardappel is giftig. Dus die moet je wel bewerken om te kunnen eten.
Kokosolie word door veel mensen tegenwoordig gezien als gezond, maar dit is ook bewerkt voordat het in een pot in de winkel te koop is.

Dus nee, het is niet gezond.

Toegevoegd na 10 uur:
Even een definitie volgens een site, aangezien er blijkbaar wat verwarring is:
Processed food is anything that has been altered from its natural state. It can be fruit that has been canned and treated with preservatives to make it last longer; it can be dehydrated fruits or vegetables, canned soda, or oils that have been chemically altered (hydrogenated) to increase their shelf life and enhance their flavor.

Dus als je de definitie zo zou opvatten, zou je geen ingeblikte producten mogen, geen gedroogde groente en fruit, etc.
Nu bevatten dingen in blik soms wel eens wat veel zout, maar bijvoorbeeld bonen in blik zijn verder hartstikke gezond, als je ze maar goed afspoelt volgens gebruik.

Van die zakjes voorgesneden groente zijn ook bewerkt, maar die zijn ideaal als je het druk hebt, en toch gezond wilt eten.

Maar tenzij je zelf aangeeft wat je verstaat onder 'onbewerkte' voedingsmiddelen, is deze vraag lastig duidelijker te beantwoorden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
een verklaring voor de min zou ik waarderen
Utrecht
10 jaar geleden
Plus van mij,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een min die niet gemotiveerd wordt, is geen min, zeker als daar, naar de mening van de minnaar, geen beter antwoord tegenover staat. Plus van mij, je hebt helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind minnaar een mooi woord voor iemand die een min geeft.
Reddie
10 jaar geleden
Een rauwe aardappel is niet giftig. Die kun je gewoon eten. Best lekker ook nog. Je bent in de war met de groene plantendelen.
Verder plus.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik was even in de war met aardappels die al uitlopers hebben, dan is het gedeelte vlak onder de schil dat groenig is gekleurd giftig.
Je hebt gelijk Reddie.
Cryofiel
10 jaar geleden
Een rauwe aardappel is toch onverteerbaar voor de mens? Pas door de celwand kapot te koken wordt de aardappel verteerbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Cryo zegt. En je kunt erge buikpijn krijgen van rauwe aardappels, omdat ze zo slecht verteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, staat nu een min van mij bij, ging verkeerd:( krijg hem alleen niet weg
Cryofiel
10 jaar geleden
Voor een volgende keer, remmy: als je snel genoeg na het mis-klikken op de min alsnog op de plus klikt, krijgt het antwoord een plus. De min staat er soms nog wel, maar als je de pagina ververst zul je zien dat die min dan weg is.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ach remmy, dan plus je toch een ander antwoord
Nee. Vrienden van mij zijn in afrika geweest. Mensen leven daar zonder gifstoffen en dingen die wij hebben. (Die dingen zijn ook slecht voor je). Maar die mensen zitten vol parasieten en wormpjes die in hun lijf eten omdat als ze een stuk fruit eten gewend zijn om de beestjes erin ook op te eten. Helaas is dit ook een van de oorzaken waardoor de mensen daar niet lang leven.