In hoeverre is honing beter dan suiker?

9 jaar geleden
1.3K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
honing is beter, omdat de smaak je ervan weerhoudt om er veel van te eten
Ritsuka
9 jaar geleden
Beter voor wat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij de meest honing gekocht in een potje uit de supermarkt is erg veel suiker toegevoegd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx (onderin)
Annswers
9 jaar geleden
Damian, dank je wel voor deze link

Antwoorden (5)

Suiker geeft je lichaam alleen maar koolhydraten. Honing bevat behalve koolhydraten ook een kleine hoeveelheid vitamines en mineralen.
Amadea
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Mwha...die hoeveelheden vitaminen en mineralen zijn te verwaarlozen. In ieder geval niet voldoende voor een relevante dagelijkse inname.
Honing of Suiker, wat zijn dan de verschillen?

Het grootste verschil van de herkomst van honing en suiker, is dat honing van een bij afkomstig is, en suiker van een suikerbiet. Een ander verschil is, is dat de suikerbiet veel erger bewerkt wordt dan honing. Tijdens het lange productieproces van de suikerbiet gaan alle belangrijke vitamines, mineralen en enzymen in de suiker verloren. Honing wordt minimaal verhit en behoudt daardoor wel zijn vitamines, mineralen en gezonde enzymen.
De kilocalorieën

Je zou het misschien niet gedacht hebben, maar het aantal kilocalorieën tussen gewone suiker en honing is verschillend. Kijk maar eens naar het verschil!
Kilocalorieën honing

Een eetlepel honing bevat ongeveer 64 kilocalorieën.
Kilocalorieën gewone suiker

Een eetlepel gewone suiker bevat ongeveer 46 kilocalorieën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Honing wordt via chemische processen in dr maag van de bij gewonnen uit de nectar van bloemen.
Het wordt dus veel meer bewerkt dan suiker.
ronron1212
9 jaar geleden
rietsuiker bestaat ook dus komt niet alleen uit een suikerbiet.
Er is geen duidelijke reden dat honing 'beter' zou zijn dan suiker. Honing bestaat vrijwel hoofdzakelijk uit suiker; het aandeel vitamines/mineralen is te verwaarlozen.

Het smaakt natuurlijk lekkerder, maar over smaak valt niet te twisten :-)
9 jaar geleden
Het maakt heel weinig uit, honing en suiker zijn op moleculair niveau bijna hetzelfde. Gewone tafelsuiker, sucrose, bestaat uit één molecuul dextrose en één molecuul fructose, dus de verhouding is 50/50. Honing is nagenoeg hetzelfde, maar heeft meestal net een paar procenten meer fructose dan dextrose. Verder bevat honing water en een heel klein percentage mineralen, pollen en was. Als het gaat om calorieën dan is honing wat dichter: een eetlepel honing bevat meer calorieën dan een eetlepel suiker. Maar per 100 gram bevat suiker weer meer calorieën, vooral omdat honing meer vocht bevat.

Je lichaam reageert op honing als op suiker en op suiker als op honing, dat maakt op zich weinig uit. Het enige voordeel van honing is dat het een heel klein percentage mineralen bevat. Dat moet alleen geen reden zijn om veel honing te gaan gebruiken, want daarmee krijg je veel te veel suiker binnen. Zowel honing als suiker moeten met mate gebruikt worden. Het grote nadeel van honing is dat het sporen van de clostridium botulinum bacterie kan bevatten, wat dodelijk kan zijn voor kinderen tot ongeveer een jaar. De sporen van deze bacterie maken het botuline aan, een dodelijk zenuwgif. De bacterie zélf kan voor volwassenen geen kwaad en de sporen produceren het gif alleen onder bepaalde omstandigheden. Omdat bij baby's het darmstelsel nog niet rijp is, kan dit bij hen gebeuren na inname van (sporen van) deze bacterie.

Een ander nadeel van honing zou kunnen zijn dat het een dierlijk product is en dat veganisten daarom geen honing eten. Wanneer je een grote groep mensen wilt bedienen, kun je dus in baksels of gerechten beter kiezen voor suiker. Honing heeft wel weer de naam gezonder te zijn, maar dat is dus - zoals ik hopelijk voldoende heb uitgelegd - niet terecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Glycemische index van Honing ligt veel lager dan suiker. Dus met honing schommelt je bloedsuikerspiegel minder. Met suiker stijgt je bloedsuikerspiegel dus gigantisch omhoog. Daarbij is suiker een geraffineerd product en honing niet.

http://www.noble-house.tk/html/NL/Amanprana-Gula-Java-Kokosbloesemsuiker/Kokosbloesem_suiker_van_Amanprana_heeft_lage_Glycemische_index_van_35.html