Kan je brusselse wafels ook proberen maken in een gewoon wafelijzer? krijg je dan dezelfde luchtige textuur maar gewoon iets kleiner?

Ik zou graag zelf eens Brusselse wafels maken, maar ik heb geen groot wafelijzer. Nu vroeg ik me af of met een goed recept het ook lukt in een gewoon wafelijzer. uiteraard heb je dan kleinere gaten , maar als ze even lekker en krokant zouden zijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.2K

Het beste antwoord

Je kunt natuurlijk het recept voor Brusselse wafels gebruiken voor elk wafelijzer. De wafels lukken altijd als je in het ijzer beslag doet, maakt niet uit welk recept je gebruikt. Net wat je zegt, je mist alleen het motief van de grote blokken in de wafel.
Het krokante krijgt de wafel door hem na het bakken 1 minuut uit te laten wasemen op een rooster en door een beetje zuiveringszout ( maagzout) aan het beslag toe te voegen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Recept van de originele Brusselse wafels;(20 stuks)

Doe 500 gr. gezeefde bloem in een kom en strooi er 1 zakje vanilesuiker over ( of maak ½ l. vanillemelk van een stokje)
Verwarm ½ l. water tot lauw ( niet warm!)en los hier 25 gr. verse gist in op. Verwarm de melk iets en voeg deze onder mengen toe aan de bloem, vervolgens het water.
Laat nu 200 gr. boter smelten op laag vuur of in de magnetron, laat niet bruin worden!
Splits 4 eieren en voeg de dooiers toe aan het beslag. Maak een beslag hiervan en spatel als laatste de stijfgeklopte eiwitten erdoor met de gesmolten boter.
Voeg als laatste het zout toe en meng erdoor.
Laat nu het deeg op een warme tochtvrije plaats een half uurtje rijzen. Je hebt nu ong. het dubbele volume en dit maakt de Brusselse wafel zo luchtig.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het enige wat je met een groot wafelijzer wel, en met een kleine niet kan doen is GROTE wafels bakken :-)
Het formaat van je ijzer maakt niets uit, als je beslag maar goed is !!!