Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik die echte haute cuisine wortelstoemp?

Het lukt me niet om goede purree te maken, noch van aardappelen alleen noch van aardappelen met wortelen. Nochtans stoom ik alles, doe er boter zout nootmuskaat en een klein beetje warme melk bij...ik krijg niet die volle smaak van hoe het moet zijn. Zoals hij bij mij moeder smaakte en nu nog in goede restaurants. Wat is de beste manier om die te bereiden (ik heb natuurlijk al veel van op internet geprobeerd maar nee dus...). Mijn moeder is dood dus haar kan ik niet meer vragen :-/

8 maanden geleden
in: Koken
1.6K
Ivana
8 maanden geleden
Het hangt voornamelijk af van de soort aardappelen die je gebruikt. Vraag dat eens aan de echte groenteboer, die helpt je verder. Dan lukt het wel. Succes!!
SimonV
8 maanden geleden
Als je een malse massa wil, moet je meer melk toevoegen.
De doré en eigenheimer zijn zeer kruimige en bloemig smakende aardappelen.
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/6001625/wat-is-de-beste-aardappel-voor-stamppot.html
tinus1969
8 maanden geleden
Lastig, ten eerste omdat je herinnering vaak dingen anders/mooier maakt dan ze waren. Ten tweede omdat je moeder mss een specifiek soort aardappel/wortel/kruidenmix gebruikte.
Inekez1
8 maanden geleden
Gebruik goede aardappelen, roomboter en volle melk. Niet te lang stomen, de aardappel moet maar net gaar zijn. Dan stampen met een stamper of pureeknijper. Het zetmeel van de aardappel moet geplet worden, niet vermalen. Dus nooit met de mixer of staafmixer erin! Mijn oma deed altijd een ei door de puree. Zelf vind ik het lekker vol van smaak en romig met een flinke scheut volle melk en een grote klont roomboter. Die roomboterklont spatel je door de warme puree tot het is opgelost. Door dat spatelen wordt de puree romiger en luchtiger. Ik heb nooit aardappelen gestoomd in plaats van gekookt. Geen idee of dat uitmaakt voor puree.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding