Hoe bak ik koekjes in mijn combi-magnetron

Ik heb 2 roosters, een hoge en een lage en ik heb een pizza-plaat. Welke moet ik gebruiken? Ik heb t 1 keer gedaan op een rooster met alluminium-folie, maar toen bleef alles plakken en zakte door het rooster heen! En ze waren kei-hard.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.3K

Het beste antwoord

Het bovenste rooster is om kort te grillen of te gratineren, je zult dus meestal het onderste rooster moeten gebruiken. Voor koekjes neem je de bakplaat. Beleg die met bakpapier en leg hier de koekjes op. Gebruik alleen de hete lucht functie. Er wordt wel gezegd dat het niet uitmaakt bij hete lucht op welke hoogte je je plaat zet want de lucht circuleert, maar ik heb gemerkt dat wanneer je hem bovenin plaatst vooral koekjes sneller bruin worden. Ik denk dat de hete luchtstroom misschien te dicht erop 'valt'. Misschien omdat de ruimte toch klein is in een combi. Stel de oven in op 180 graden en de baktijd iets korter dan het recept aangeeft. Als dan het signaal klinkt kijk je even of ze niet al gaar en bruin genoeg zijn. Prik er met een vork ofzo even in of er deeg aan blijft kleven of dat deze droog blijft. Is dit laatste het geval dan zijn ze in elk geval gaar. Wil je ze bruiner of gaarder laat ze dan nog even bakken. Elke oven is weer anders en de jouwe kan wel warmer zijn dan hij volgens het recept moet zijn. Het is een kwestie van uitproberen en hoe vaker je hem gebruikt, hoe beter je hem leert kennen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

zet je magnetron op de hete luchtstand leg je koekjes op de pizzaschaal en zet de temp op 180 graden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halverwege de oven, en gewoon op de bakplaat. Hete lucht stand kan handig zijn, maar het hoeft niet. Zéker géén magnetronstand erbij gebruiken!! Elke oven is weer iets anders, je zult dus moeten uitproberen welke stand en tijdsduur het beste gaat. Meestal geeft het recept wel een richtlijn, maar om ze echt goed te krijgen kan experimenteren geen kwaad.

Het deeg wordt in de over eerst zachter, en dan pas krokant. Dat is dus de reden dat het met alu-folie mis ging. Dat de koekjes te hard werden komt door te lange tijdsduur en door te hoge temperatuur.

De tijdsduur van bakken is nodig om ze gaar te maken, de temperatuur is nodig om ze donker te maken. Je moet wat schipperen tussen beide.

Als je tijd en zin hebt kun je eens de portie deeg steeds voor enkele koekjes bakken, en de temperatuur en tijdsduur varieren om er achter te komen wat het beste resultaat geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet ikdie plaat nog insmeren of iets erop leggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er zeker bakpapier opleggen, dat scheelt een hoop schoonmaakwerk, en zonder papier is de kans groot dat je ze er af moet bikken. Insmeren zou ik niet doen, bakpapier is veel handiger. In ieder geval geen aluminiumfolie gebruiken, dat wordt niks. Bakpapier kan tot 275 graden hebben, dus dat is geen probleem, want je koekjes ga je zeker op een lagere temperatuur bakken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig ook van die anti-aanbakmatjes die je onder je koekjes kunt leggen (en hergebruiken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, je hebt gelijk, die werken heel goed, ofschoon ik gezien de lage prijs van bakpapier bij bijvoorbeeld de aldi of lidl, me wel eens afvraag of het schoonmaken van die matjes met water niet duurder en milieuvriendelijker is dan het gebruik van wegwerppapier.....