Voor 2 litermaten gesneden groenten hebt u nodig:
4 uien
2 grote courgettes
zout
halve liter azijn
400 gram suiker
1 tl selderijzaad (of selderijblad)
2 tl mosterdzaad
1 tl kurkuma (koenjit)
halve tl mosterdpoeder
Bereidingswijze

Snijdt de (bv.) courgettes ongeschild in dunne schijfjes en vul daarmee tweemaal een litermaat vol.
De overige maten zijn op deze hoeveelheid afgestemd.
Snijdt de uien in hele dunne plakjes en doe ze bij de courgettes.
Breng de overige ingrediënten samen aan de kook en laat ze op een zacht vuur drie minuten doorkoken. Voeg dan de courgettes en de uien roe en neem de pan van het vuur. Laat het mengsel 2 uur staan.
Breng alles weer aan de kook en laat het doorkoken. Doe de courgettes in schoongemaakte potten. Vul de potten op met het azijnmengsel. Draai de potten dicht en laat ze afkoelen.
N.b. Sperziebonen, worteltjes e.d. enige tijd voorkoken zodat ze niet te hard blijven

Toegevoegd op 28-06-2009 21:55:42
of kijk hier
http://tripel.web-log.nl/tripel/inmaken/index.html
http://www.freewebs.com/ruudendiana/inmaakzoetzuur.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door het inmaken krijgen de courgettes een lekkere zoetzure smaak die heel goed past bij gebraden vlees of bij een boterham met kaas.

3kg courgettes
(3 rode paprika)
3 grote uien, geschild
¼ kopje zout
3 kopjes witte wijnazijn
2 kopjes suiker
3 EL honing
1 EL mosterdzaadjes
1/2 tl gemalen kurkuma
½ tl gemalen kruidnagel
2 bouillonblokjes (groente)

Snijd de courgette, uien (en paprika) in kleine blokjes en doe deze samen in een grote schaal. Strooi hier het zout overheen en laat een nachtje trekken. Neem een pan die groot genoeg is voor alle groenten en doe daar de azijn, de suiker, de honing en de kruiden in. Breng langzaam aan de kook en roer tot de suikerkristallen helemaal zijn opgelost.

Doe nu de bouillonblokjes erbij en laat het geheel 10 min sudderen. Vul het mengsel warm in gesteriliseerde weckpotten, zet deze op hun kop en laat ze afkoelen.