Waarom worden sneetjes speltbrood kletsnat als je die in de magnetron probeert te ontdooien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

de magnetron maakt het sneelte brood van binnen warm. Er zit vocht in het sneedje dat niet verdamp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je bedoelt 'nat in verhouding met 'gewoon' brood':
Gewoon brood heeft vaak een veel luchtigere samenstelling, dus vocht dat daarin zit verdampt veel sneller in de magnetron. Speltbrood is meestal veel compacter en vocht dat daarin zit blijft veel beter behouden in het brood, en komt er dus uit bij het (versneld) ontdooien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gebeurt zo'n beetje met elk soort brood, dus niet alleen met spelt.

Je zou het misschien niet zo snel zeggen, maar brood bevat heel veel water, meer dan je waarschijnlijk denkt: tussen 35 en 40% water. Dat is bijna even veel als b.v. in een gehaktbal, die veel natter oogt.
Het ene brood verschilt van het andere -wat water betreft- op twee aspecten: hoeveel water erin zit, en hoe sterk gebonden zit het water aan de droge bestandsdelen van het brood.
"Gewoon" wit brood bevat het meeste water (zo'n 40%), en volkoren en bruin iets minder (35-37%)
Omdat een magnetron werkt door het water in het product op te warmen, en witbrood meer water bevat, wordt witbrood sneller warm in de magnetron dan volkoren en bruin.
Een nog uitgebreider uitleg hierover vind je in de link onderaan.

Speltbrood is géén volkoren brood, maar bevat relatief veel vezels, meer in ieder geval dan witbrood. Omdat er 37-38% water inzit, en omdat het relatief veel vezels en eiwit erin zitten, wordt het water in het brood beter vastgehouden dan wanneer je b.v. een sneetje witbrood in de magnetron verwarmt.
Het gevolg is dat je hebt een sneetje brood waarin heel veel heet water in zit, dat niet snel verdampt, en de eiwitten en zetmeel in je brood laat oplossen, dus wordt je sneetje heel snel een natte, kleve, vieze massa, die meer lijkt op porridge dan brood.
Nogmaals, vroeg of laat gebeurt dit met alle broden, maar bij de ene eerder en erger dan bij de andere.
Het allerergste is glutenrvij brood, want die bevat nog meer water, en de structuur veel loser is (geen gluten), dus valt heel snel uit elkaar.

Als je dat wilt voorkomen, dan is mijn advies om (spelt)brood nooit te ontdooien in de magnetron, en als je geen andere mogelijkheid hebt, niet op volle kracht.
Probeer deze methode: stop twee bevroren sneetjes in de magnetron die op elkaar leunen en een soort 'dakje' vormen. Op deze manier kan het water beter verdampen aan beide kanten, en wordt je brood niet zo snel nat. Gebruik de magnetron op een lage stand (180 watt), en niet meer dan 20 seconden. Als je brood niet helemaal ontdooid is, dan steeds 10 seconden extra, en stop vóórdat het helemaal warm is. Liever nog een klein beetje koud dan die vieze pap!

Uiteindelijk is de beste methode om brood te ontdooien in een toaster.