Hadden we in de jaren 70 alleen normale bladsla?

Vroeger aten we vaak sla. Maar de gewone bladsla kan ik me heugen.
Was er vroeger soms geen rucola, botersla enz?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Er waren zeker meer slasoorten.
In een recept uit 1667 worden er al verschillende genoemd:
Van rauwe Saladen te bereyden
Neemt Kroppen, Latouwe, Krul-salaet, Vette of Koorn-salaet, oock de uytspruytsels van de Paerde-bloemen, oft wilde Cichoraye, oock uytspruytsels van Cichoray-wortels, Endivie, of roode en witte kool, of Komkommers.
In het hedendaags Nederlands vertaalt: kropsla, pluksla, krulsla, molsla en het groene blad van de paardebloem, veldsla, andijvie, jong blad van wilde cichorei, witlof, rode en witte kool, komkommer.
Rucola is overigens in feite geen sla maar een tuinkruid. Veel van deze slasoorten behoren tot de vergeten groenten. Mensen raakten eraan gewend om gecultiveerde soorten te kopen on tegenstelling tot vroeger, waar mensen zelf door veld en langs wegen op zoek ging naar de gewenste sla.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Wel goed gevonden, daarvoor een +. Maar: waren die slasoorten in de jaren 1970 nog steeds bekend? Dat is tenslotte waar vraagstelster naar vraagt. Of waren deze slasoorten toen inmiddels vergeten, en at iedereen eigenlijk alleen maar de gewone bladsla, en moest je moeite doen om een ander soort sla te krijgen?