Kan teveel melk voor een hond schadelijk zijn ? Onze hond krijgt ieder dag een schaal melk. Kan dat ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
paulus811
10 jaar geleden
Kun je deze vraag niet beter stellen vóór je er een gewoonte van maakt? Melk is in ieder geval vetter dan water, dus voor het gewicht van de hond doet het in ieder geval geen goed.

Antwoorden (1)

Tja wat is teveel? Een hond heeft geen melk nodig en de hond vindt het lekker dus zal meer drinken dan wat die van water zou doen met als gevolg dat de hond te dik kan worden:

Melk
Over melk in de hondenvoeding zijn de meningen nogal verdeeld. Zeker is, dat het verhaal, dat de hond van melk ‘zere ogen’ zou krijgen, naar het rijk der fabelen moet worden verwezen.

Melk bevat naast water nog tal van andere nuttige stoffen. De calcium-fosfor-verhouding is uitstekend. Er is geen bezwaar tegen om de hond dagelijks wat melk te geven. Vervang echter niet de waterbak door een bak melk, want de meeste honden vinden melk lekker en gaan langer door met drinken dan wenselijk is.

De melksuiker, de dubbele suiker lactose, moet worden verteerd door het enzym, lactase. Naarmate de hond ouder wordt, wordt steeds minder van dit enzym geproduceerd. Oude honden verteren het lactose dan ook slecht. Dat lactose gaat vervolgens dienst doen als laxeermiddel, zodat men in ernstige gevallen diarree kan gaan zien.

Gewenning speelt een grote rol. Indien de hond vanaf zijn vroege jeugd melk krijgt, zal men ook op oudere leeftijd niets bemerken van enige teruggang in de hoeveelheid van het enzym lactase. Treedt toch diarree op, dan moet men de hoeveelheid meld minderen op vervangen door karnemelk. Ook yoghurt kan als vervangingsmiddel dienst doen.

Melkpoeder
Melkpoeder is gedroogde melk. Bij de huidige verwerkingsmethodes kan melkpoeder weer met water worden aangelengd om melk terug te krijgen.
Iets anders zijn sommige zogenaamde coffee-creamers, waarin melkbestanddelen vaak geheel ontbreken. Zij worden gevormd uit onder andere sojameel.
Beide soorten producten zijn eigenlijk niet goed geschikt voor een regelmatige voeding van de hond.