Bestaan hamburgers van 100% rundvlees wel?

Ik kreeg van een huidkliniek (behandeling voor acne littekens) te horen dat varkensvlees echt een no go is. Ik merk dat mijn huid enorm vooruit gaat alleen begint het eten nu wat saai te worden. Ik ben op zoek gegaan naar hamburgers of gehakt van 100% rundvlees maar alles is 90, 95% etc. Bestaan deze producten überhaupt wel en zo ja waar zou ik deze kunnen kopen?

Bedankt alvast

een jaar geleden
2.3K
Inekez1
een jaar geleden
Als een hamburger voor 90 procent uit rundvlees bestaat, dan is de overige 10 procent meestal geen vlees maar andere toevoegingen. Als er niet op staat dat er 5 of 10 procent varkensvlees in zit, dan zit er dus geen varkensvlees in. 100 procent rundvlees bestaat wel, maar dan heb je gewoon een stuk vlees. Vleesproducten zoals hamburgers, gehakt, worst e.d. zijn zelden 100 procent vlees. Overigens zijn er heel veel mensen die dagelijks lekker en gevarieerd (en gezond) eten zonder wat voor vlees dan ook. Saai hoeft het eten dus niet te worden zonder varkensvlees...
tinus1969
een jaar geleden
Hamburgers, zeker goedkope, bevatten nogal wat meel etc. Als ik me goed herinner mag je toch ook geen gluten?
Edraket
een jaar geleden
Ik denk dat het water is.
Water is nu eenmaal goedkoper dan vlees.
Dit telt door, als je hiervoor de vleesprijs krijgt betaald. Kip, rund, varken, alle vlees wat ik in de pan gooi daar komt water uit.
Water toevoegen aan vlees schijnt wettelijk te zijn toegestaan.
TurfGraver
een jaar geleden
@Edraket, 75% is al water.
Zonder water blijft er maar weinig over.
De chemische samenstelling van mager spierweefsel, zonder zichtbaar vet, bestaat ongeveer uit 75% water, 18,5% eiwitten, 3% vet en 3,5% oplosbare stoffen zoals koolhydraten, fosfaten, stikstofverbindingen, mineralen en spoorelementen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Zeker niet alles wat niet puur is. Bij de slager vind je gehakt en een tartaartje, bij mijn weten zonder toevoegingen. Hamburgers zou ik niet
weten. Aan supermarktvlees wordt eerder een en ander toegevoegd, om het nog een tijdje appetijtelijk eruit te laten zien. Verder nog wel andere mogelijkheden als kip, lamsvlees of vis. Edelgistvlokken kan je ook deels als eiwitbron gebruiken en die zijn door allerlei stofjes die erin zitten weer gunstig bij acne.
LeonardN
een jaar geleden
@EchWel
"Verder nog wel andere mogelijkheden als kip, lamsvlees of vis"
Werkelijk?
Als ik zo wat burgers bekijk van Jumbo en AH wordt er idd tussen de 90-95% rundvlees geclaimt en zijn alle andere ingredienten non-vlees.
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-smokey-angus-burger-premium-rundvlees-250g-202668BAK
https://www.ah.nl/producten/product/wi187594/ah-greenfields-beefburger-naturel
(twee voorbeelden, maar ik heb er meer bekeken en allemaal ongeveer hetzelfde verhaal)
Kan je 1 tegenvoorbeeld geven (mag ook volgende week een foto van een product wat je tegenkomt), waar kip, lam en of vis in voorkomt (welke als rundburger wordt verkocht)?
===
@steid
Zoek je naar een burger die werkelijk 100% rundvlees is (dus zonder enige toevoeging), of zoek je een (rund)burger waar geen varkensvlees in is verwerkt.
Want ik snap niet zo goed die zoektocht ivm je verhaal. Een varkensvleesvrijdieet zorgt er niet voor dat een burger 100% ander vlees moet zijn. Maar 0% varkensvlees.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ach ach. Ik had het natuurlijk over andere mogelijkheden dan rundvlees.
TurfGraver
een jaar geleden
Er zijn wel meer plantaardig eiwit bronnen dan edelgistvlokken.
Denk aan, soja, linzen, spirulina, hennepzaad....
tinus1969
een jaar geleden
Het lastige is, dat er (plantaardig of niet), er (althans imho) in de eerste plaats rekening gehouden moet worden met de allergieën van @Steid. Veel vleesvervangers, zekers vegaburgers, zijn bovendien hoogbewerkt en bevatten nogal wat toevoegingen. Dat is iets om rekening mee te houden bij allergieën.
TurfGraver
een jaar geleden
Naast vleesvervangers zijn er nog wel een boel meer artikelen om rekening mee te houden als je een allergie hebt.
Denk aan bewerkt vlees en vis producten. :x
Maak een keuze wat veilig voor je is. ;)
https://www.eetcaferabelais.nl/wp-content/uploads/2014/12/Allergenen-Rabelais-December-2014.pdf
tinus1969
een jaar geleden
Dat is dis het punt. Ik denk dat Steid zich eerst even moet richten op een goed hypoallergeen dieet werkt. Decrest komt daarna wel.

Antwoorden (1)

Online kan je ze vinden of in een natuurvoedingswinkel in de vriezer. Online zul je dan wel een grotere hoeveelheid moeten bestellen.
Misschien dus bij de slager. Zou je moeten navragen.
Ik zie in de winkel dat die hamburgers van de Bieslandhoeve toch enkele andere ingrediënten bevatten. Wel minder dan die in de supermarkt maar toch. Die van Lebon, in het koelvak, zit aardappelzetmeel in.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden