Zijn mandarijnen goed of slecht voor de lijn?

Mandarijnen zijn erg zoet, dus veel suikers, is dit slecht voor de lijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Mandarijnen zijn goed voor een tussendoortje, als een snack i.p.v. een snickers of een mars.

Je kan heel goed wat fruit tussen de maaltijden door eten en mandarijnen /fruit passen dus goed in een dieet.

Alleen een dieet van mandarijnen zou ik niet aanbevelen. Er moet een balans zijn van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Je zegt dat mandarijnen veel suikers bevatten. Dat klopt niet helemaal. Het bevat wat fructose waarvan je lichaam glucose kan maken. En fruit bevat vezels, mits met schil en goed gewassen kun je beter een stuk fruit met schil dan zonder schil eten, behalve dan een ananas en kiwi en waarschijnlijk nog wat ander fruit. ;-)

Ik ga nog even door...........

Wat je moet vermijden zijn producten uit pakken zoals chocolade pasta, hagelslag, aardbeienjam, chips, koekjes, stroopwafels, ijs, drop, winegums, candybars maar ook frisdrank zoals cola, sprite, sinas, energy drankjes die bevatten Juist geraffineerde suikers waar je lichaam niks mee kan, behalve dat je even een half uurtje wat energie krijgt.

De light producten moet je ook vermijden die onderdrukken je hongergevoel, waardoor je uiteindelijk meer eet.

Alles uit de frituur is ongezond, frituren of iets bij de snackbar heel sporadisch doen.

Ook snelle suikers zoals witte rijst, wit brood, pasta kan je beter niet te veel van eten, dit omdat bloedsuiker snel omhoog schiet en je lichaam veel insuline moet aanmaken om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Veel insuline zorgt voor meer vet aanmaak.

Wat je beter kunt eten is rauwkost, groente, fruit, zilvervliesrijst, volkoren producten zoals brood ( liefst zuurdesem spelt) havermout, havervlokken. Vis, biologisch vlees ( paar keer week )

Magere kwark, pindakaas van Calve ( is de enige in de supermarkt wat geen transvet bevat )
enz enz enz

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

neehoor is ook erg gezond en veel vitamine C, dat goed voor de weerstand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mandarijnen bevatten, zoals alle fruit, calorieën. Maar fruit is ook gezond. Bij de meeste diëten wordt het eten van fruit aangemoedigd, maar uiteraard geldt ook hier: met mate. Als je elke dag tien mandarijnen eet, heb je grote kans dat je niet afvalt.
12 jaar geleden
Een gemiddelde mandarijn weegt 45 gram en bevat 22 kcal. Ze bestaan voor 86% uit water. De gemiddelde mandarijn heeft 4,5 gram aan suikers en ongeveer 1 gram aan vezels.

Om één mandarijn te verbranden hoef je maar een kwartiertje zittent tv te kijken, 3 minuten rustig aan te fietsen of 4 minuutjes te wandelen.

CONCLUSIE:
Mandarijnen zijn gezond en je kunt er best veel van eten, zonder dat je er last van krijgt. Bedenk wel dat je last kunt krijgen van je darmen als je er meer van eet dan je darmen aan kunnen. Bij mij is dat al na ééntje, want ik ben allergisch voor citrusvruchten... :-P Maar voor andere mensen zal die grens veel hoger liggen.

Neem mandarijnen voor de vitaminen en als gezond tussendoortje en je bent goed met je lijn bezig! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste soorten fruit bevatten inderdaad veel suikers in verhouding. Daarom wordt er over het algemeen geadviseerd om niet al te veel fruit, één in plaats van twee porties, te eten als je op je gewicht moet letten. Om diezelfde reden is vruchtensap uit den boze omdat je daarmee makkelijk een klontje of zeven per glas wegklokt. Maar een paar mandarijntjes per dag moet kunnen, als je het totaal van wat je eet en drinkt maar in de gaten houdt, want daar gaat het vooral om.