Knakworsten zijn kleine dunne worstjes die als het goed is knakken als je ze breekt. In theorie zijn echter de meeste knakworsten tegenwoordig geen echte knakworsten meer, want het merendeel geeft geen "knak" geluid.
Voor het merendeel bestaan knakworsten uit varkens- en rundvlees. Om kosten te besparen gebruiken veel fabrikanten ook ander (separator-)vlees, bijvoorbeeld van kip of kalkoen. Zo kan "afvalvlees"nog nuttig worden gebruikt. Naast vlees bevat een knakworst water, zetmeel en zouten. En ook smaakstoffen, een stabilisator en smaakversterkers of kruiden en specerijen kunnen toegevoegd worden.

De Frankfurter, onthult 'The Oxford Companion to Food' (hét naslagwerk van de voedselwereld) is een klassieke rookworst van varkensvlees in schapendarm. Die Frankfurter is ontstaan in de buurt van Frankfurt, ergens in de zeventiende eeuw.
Er zijn Weense, Praagse en Zweedse varianten, maar geen Nederlandse. De term 'hot dog' voor een broodje Frankfurter is in 1916 in de Verenigde Staten bedacht.

Bockworst is een knapperig gerookte kookworst volgens een oud Duits recept. Het zit tegenwoordig meestal in een kunstdarm en de vulling bestaat uit kippenvlees, bouillon, tarwezetmeel, zout, kruiden en specerijen. Maar vakslagers gebruiken een echte darm en mager vlees, meestal rund- en varkensvlees gemengd. Door het roken krijgt de worst de specifieke roodbruine bockbierkleur.

Dus de Frankfurter is een traditionele rookworst van varkensvlees, terwijl een knakworst een kookworstje van gemengd vlees is, en de bockworst een gerookte kookworst van gemengd vlees.
Amadea