hoe schadelijk is salmonella?

Is het nou zo dat als je een eitje hebt gebakken of kip dat je dan meteen alles (aanrecht, kommen e.d.) moet ontmetten met chloor? of zo het ook wat minder mogen?

Ik kan me wel herrineren dat we vroeger van het cakebeslag (jaja met rauwe eieren) snoepten, en nooit ziek geweest ofzo. of is het echt wat van de laatste jaren dan?

als je er ziek van zou worden, waar krijg je dan allemaal last van?

Ben benieuwd...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Als je gezond bent van lijf en leden, geen baby of bejaarde of lijdt aaneen ernstige chronische ziekte, is salmonella eigenlijk vrijwel helemaal niet schadelijk. Als de besmetting heel erg is zou je een dagje aan de diarree kunnen raken of een keer goed over je nek gaan, maar daar houdt het dan ook wel mee op ; een heel lichte voedselvergiftiging. Ik kan me uberhaupt niet voor de geest halen ooit ziek te zijn geworden van eten.

Voor jonge kinderen en mensen met verminderde weerstand echter, kan het wel heel gevaarlijk zijn. Daarom mag je hen eigenlijk nooit gerechten met rauwe eieren voorzetten, maar moet je ook oppassen met kruisbesmetting. (Groente snijden met hetzelfde mes of op dezelfde plank als vlak daardoor de kip bijvoorbeeld ; gewoon nooit doen. Maar zo ernstig als het soms wordt voorgespiegeld, is het allemala niet zo snel hoor.

Voor een professionele keuken worden natuurlijk - terecht- andere eisen gesteld dan je eigen kookhoekje, maar hoewel je de hygiene natuurlijk wel een beetje in het oog moet houden, kun je natuurlijk ook overdrijven.
Als je af zou moeten gaan op de hysterie van bijvoorbeeld een -bijzonder vermakelijk overigens- programma als de Smaakpolitie, dan zou je elk restaurant kotsend naar buiten lopen en was er werkelijk geen student meer in leven. Van alle bevolkingsgroepen echter zijn studenten zo ongeveer het MINST vaak ziek, dus dat zegt denk ik genoeg ;-). Een beetje bacterieen af en toe heb je gewoon nodig voor je weerstand , en die haal je niet uit een duur flesje jogidrink maar gewoon, uit je eigen leefomgeving.

Ontsmetten in elk geval moet je NOOIT doen. Daarmee dood je naast en enkele schadelijke bacterie met name juist heel veel nuttige bacterieen, en daarmee zul je je weerstand onvermijdelijk ondermijnen. Een middel als desinfecterende zeep zou vanwege de volksgezondheid buiten ziekenhuizen om eigenlijk verboden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ontsmetten met chloor is wel heel rigoureus en echt niet nodig. Een salmonella besmetting komt jaarlijks zo'n twee miljoen keer voor, maar niet iedereen zal hier even ziek van worden. Meestal is kortstondig braken en diarree het enige wat je van de voedselvergiftiging merkt.

Maar niet iedereen wordt direct ziek van met salmonella besmet eten. Ook de soort salmonella bepaalt de mate waarin mensen er ziek van worden. Vooral jonge kinderen en bejaarden kunnen er behoorlijk ziek van worden.

Thuis is een salmonellabesmetting te voorkomen met een aantal eenvoudige voorzorgsmaatregelen:

*verhit vlees en rauwe (niet gepasteuriseerde) melk door
en door.
* vermijd kruisbesmetting, waarbij de bacteriën van
rauwe op gekookte of gebakken producten worden
overgebracht.
* bak eieren of kook ze bij voorkeur hard: het eiwit en de
eierdooier moeten bij voorkeur gestold zijn.
* bewaar eieren in de koelkast en gebruik geen rauwe
eieren voor bijvoorbeeld bavarois, mousse of
zelfgemaakte mayonaise.
* let erop dat het hele product goed gaar wordt
* neem een goede hygiëne in acht

Voor zover bekend was de incidentie van salmonella in Nederland voor de oorlog laag, ook de zeer slechte hygiënische omstandigheden gedurende de oorlog deden de incidentie niet toenemen. De belangrijkste stijging vond plaats na de oorlog. Ook werden er in die tijd voortdurend nieuwe types ontdekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Salmonella an sich is niet zo schadelijk. Je ben er een dagje niet lekker van. We krijgen van de industrie continue doemsenarios toegespeeld. We zouden het hele huis wekelijks moeten ontsmetten om veilig te leven. Maar feitelijk gebeurt dit in de natuur ook niet. We kunnen prima tegen een heleboel ziektekiemen.

Echter, je afweersysteem leert omgaan met allerlei bacterien door er mee in aanraking te komen. Dus als je regelmatig diverse bacterien tegenkomt, kan je lichaam er tegen. Als je er niet meer mee in aanraking komt, is de eerste de beste besmetting genoeg om je te vellen en een paar dagen naar bed te sturen. [Denk bv aan Malaria; Voor ons een uiterst gevaarlijke ziekte. Voor volwassenen in veel afrikaanse landen niet meer dan een vervelend terugkerende griep-achtige ziekte].

Ik gebruik alleen chloor in de badkamer. Mijn keuken zal nooit met een chemische ontsmetter behandelt worden, puur en alleen al omdat je je dan niet weert tegen bacterien.

Bacterien zijn niet gevaarlijk. Lichaamsvreemde bacterien zijn wel vervelend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij verminderde weerstand kan salmonella heel erg schadelijk of zelfs dodelijk zijn. Ik ken iemand die door het eten van niet goed doorgebakken kip (op de BBQ) Salmonella heeft gekregen en daar bijna aan is gestorven.
Echter ben ik van mening dat sommige mensen erg hysterisch doen over hygiene. Uiteraard is het belangrijk omkruisbesmetting te voorkomen. Wat ik meestal doe is, de waterkoker aanzetten en op het moment dat ik m'n kip gesneden heb alles in de wasbak mikken (mes, snijplank) en vervolgens twee kannen gekookt water er overheen gieten met een scheutje afwasmiddel. Dit zou echt voldoende moeten zijn om de bacterien te doden. Als het water is afgekoeld zet ik alles in de vaatwasser. Chloor zou ik niet gebruiken om je planken e.d. te ontsmetten, dit is echt overbodig en onnodig agressief.
Ik laat mijn kinderen nog altijd de kom van het cakebeslag uitlikken. Als de eieren onder de juiste omstandigheden zijn opgeborgen en niet over de uiterste houdbaarheidsdatum zijn gegaan, is de kans op salmonella erg klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de kans in Nederland erg klein omdat er erg veel op getest wordt.... Ik eet veel kip, maar sla echt nooit gelijk aan het ontsmetten hoor....Heb nog nooit ergens last van gehad..